Sales, de motor van een bedrijf

Als 16-jarige startte ik mijn eerste onderneming: een organisatie die paintball en teambuildings aanbood. Het was het begin van mijn carrière als ondernemer. Jaren gingen voorbij en het leren ging met vallen en opstaan. Bedrijven werden opgestart, gekocht & verkocht. Vele hindernissen werden overwonnen, tegenslagen werden zuur betaald. Mijn schoonvader, zelf ook een ondernemer, houdt me nu nog vaak de spiegel voor als het moeilijk of stroef loopt en dat is iets dat je als ondernemer nodig hebt. Ik geloof ook zeer sterk in de meerwaarde van een goede mentor, iemand die het allemaal al eens gedaan heeft en zijn ervaringen met jou kan delen. Iemand die je accountable houdt voor je uitspraken en goede voornemens. Zo vermijd je niet alleen hindernissen maar vind je ook vaak een alternatieve manier om problemen op te lossen en vooruitgang te boeken in je onderneming.

Met deze insteek ben ik begonnen met BeyondEntrepreneurs.com. Het is een platform waar we ondernemers begeleiden naar beter. Daarbij geef ik ook seminars om kennis en inzichten over ondernemen te delen met het publiek.  Ik kom als spreker veel mensen tegen en vele mensen worstelen toch vaak met gelijkaardige problemen. Om een betere ondernemer te worden moet je je ondernemer-skills aanscherpen, want door de dingen te doen zoals je ze tot nu toe deed, krijg je morgen uiteraard geen betere resultaten.

Ik onderscheid 4 skills die ervoor zorgen dat een bedrijf met groeipotentieel in een stroomversnelling kan komen:

  1. PLAN
  2. TELL
  3. SELL
  4. LEVERAGE

Voor mij is SELL een héél belangrijke skill waar nog te weinig mensen zich oprecht goed in kunnen noemen. Maar voor een ondernemer is dit letterlijk van levensbelang. Als jij jezelf vandaag niet ziet als de verkoper van je bedrijf, is er iets grondig mis. Je hebt namelijk niet die keuze, als ondernemer ben je dat. Willen of niet.

Mijn belangrijkste salestips die ik wil meegeven hoe je als bedrijf je sales kan boosten zijn samen te vatten in 1 woord: C.L.E.V.E.R.TM

COMMITMENT

Als je als bedrijf een klant wil overtuigen moet je all-in gaan. Je moet voor jezelf uitmaken waarom je doet wat je doet. Alles start bij de vraag “WHY”, zoals Simon Sinek het al zei. Als je dat niet weet, dan kan je ook niet verkopen.  Tijdens de seminars doen we deze oefening samen, want blijkbaar is dat toch moeilijk voor velen.

LEVEL

Er zijn topverkopers en er zijn alle andere verkopers. Het verschil in omzet is gigantisch. Welk niveau van verkoper ben jij? Een goede verkoper weet wat er gaat gebeuren in het salesgesprek. Hoe de klant zal reageren, welke vragen hij zal stellen en wat hij als mogelijke problemen ziet. Als topverkoper is de gave van voorspelbaarheid een onmiskenbare eigenschap die je moet bezitten!

EDUCATE

Leer de persoon kennen die voor jou staat. Stel gerichte vragen om te weten te komen waar zijn noden liggen, maar ook waar je bij hem binnenkomt. Misschien heeft die vrouw wel al 15 jaar ervaring in wat jij haar gaat verkopen. Beschrijf ook eerst wat ze missen en verkoop dan de oplossing. “First the pain, then the gain”.

Verlies nooit de customer journey uit het oog. Elke klant doorloopt een bepaald proces vooraleer ze overgaan tot een aankoop. Vraag ook tussentijds aan de klant of ze nog mee zijn. Je moet minstens 3 tot 5 keer “ja” hebben gekregen vooraleer je de klant vraagt om toe te stemmen in de aankoop.

VISUALISE

Alleen praten werkt niet. Mensen zien graag wat je aanbiedt, hoe het werkt,… Ik geloof zeer sterk in de kracht van video. Tips en tricks op video werken altijd. Een handleiding is nooit leuk en wordt vaak saai. Giet dit in een instructie video en mensen zijn sneller mee.

EVALUATE

Om beter te worden als verkoper, is het ook belangrijk te leren uit mislukte verkopen. Waarom is die klant niet ingegaan op jouw voorstel? Schrijf het op en evalueer! Als bedrijf moet je ook jouw medewerkers laten stilstaan bij hun resultaten: confrontatie werkt.

REPEAT, REMIND, RETURN

Herhaal, herhaal, herhaal. Uit onderzoek is gebleken dat 80% van de sales gemaakt wordt op het 5de tot 12de contact. Laat ook steeds een boodschap achter als je iemand belt en je bent weer top-of-mind. Let wel op dat je niet eentonig wordt in jouw boodschap: herhalen is nodig maar doe het steeds vanuit een andere insteek.

Niemand is een geboren verkoper, maar iedereen kan wel leren hoe je een geboren verkoper wordt.  En dat geldt ook voor ondernemen… als je bereid bent die extra mile te gaan.

In vriendschap,

Wiet Vande Velde

 

Wiet Vande Velde is oprichter van BeyondEntrepreneurs.com Hij wil ondernemers helpen om betere versies van zichzelf te worden, want een topondernemer zijn, dat kan je leren. Van 6-8 oktober organiseert Wiet een driedaags “Beyond Business Skillset” seminar. Wil je graag meer info hierover?

Contacteer Wiet op: wiet@redgroup.be

About the author

Leave a Reply