Tips & tricks voor het uitbouwen van een succesvolle webshop

E-commerce zit in de lift, dat valt niet te ontkennen. Maar hoe begin je met een webshop, wat zijn de gevaren en hoe zorg je ervoor dat jouw klanten terugkomen? En wanneer beslis je om ook uit te breiden naar het buitenland?

Ik zat samen met Dries Boven, oprichter van Luxury For Men om zijn verhaal te horen.

Ik kan me voorstellen dat een idee vinden voor een webshop niet het moeilijkste is. Maar hoe weet je dat je met jouw idee een gat in de markt hebt?

“Een paar jaar geleden ben ik gestart met Luxury For Men puur vanuit mijn buikgevoel, omdat ik aanvoelde dat er ruimte in de markt was voor een niche-webshop die inspeelde op klantervaring. Vooraleer ik van start ging, ben ik mijn idee gaan aftoetsten bij potentiële klanten en ik voelde dat er interesse was voor een exclusieve giftshop voor mannen. Het is moeilijk om vanaf het begin al te weten of iets voor 100% gaat slagen. Daarom is het belangrijk om gewoon de sprong te wagen en te leren uit jouw data. Analyseer wat jouw klanten willen en waar ze afhaken op jouw site. Zo kan je op tijd bijsturen waar nodig. Customer journey is zeer belangrijk voor ons omdat je zo een klant van begin tot einde kan opvolgen. Waar haken ze af? Waar zijn ze in geïnteresseerd? Op basis van die data kan je echt individuele pakketten aanbieden waardoor de kans op conversie ook weer stijgt.”

“Het is moeilijk om vanaf het begin al te weten of iets voor 100% gaat slagen. “

Ben jij als exclusieve online giftshop ook niet sterk afhankelijk van de cadeautjesperiode ?

“Zeker weten. 30% van onze omzet kunnen we toeschrijven aan de piekperiode in december, net zoals bij vele retailers. We zijn volop initiatieven aan het uitschrijven om buiten die periode ook omzet te halen waardoor we minder afhankelijk worden van bepaalde periodes.”

Moet je ook niet heel veel in stock hebben? 

“Ja zeker. Bij de start van Luxury For Men had ik partnerships met verschillende offline handelaars die dan de producten vanuit hun opslagruimte verzonden. Nu staan we zelf ook sterker als bedrijf en hebben we zelf een stock aangelegd. Daarnaast zijn er ook veel merken die hun producten pas aanrekenen van zodra die verkocht zijn wat ook weer voor ademruimte zorgt.”

Wat betekent customer experience voor jou? Hoe ga je bijvoorbeeld om met ontevreden klanten of fouten bij leveringen?

“Bij Luxury For Men gaan we uit van het principe ‘exceed expectations’. We gaan altijd voor de ‘extra mile’ omdat we overtuigd zijn dat een positieve klachtopvolging kan leiden tot terugkerende klanten. Mensen worden graag gepamperd en krijgen graag het gevoel dat er naar hen geluisterd wordt. En daar geloven we ook zeer sterk in. Zo hebben we bijvoorbeeld ook bewust gekozen om voorlopig nog geen chatbox functie te integreren op onze website. Als je wilt dat een chatbox echt werkt, dan moet je daar iemand full-time opzetten die alle producten van A tot Z kent. Dat commitment kunnen we nu nog niet aangaan en werken daarom met e-mails. Elke e-mail dat binnenkomt wordt binnen het half uur beantwoord en zo kunnen we garanderen dat elke klant een correct en persoonlijk antwoord krijgt op zijn of haar vraag. We overtreffen hier vaak de verwachtingen en dat vind ik belangrijker dan een chatbox die maar half aan de verwachtingen kan voldoen.”

Wat maakt Luxury For Men net dat tikkeltje specialer dan andere webshops?

“Luxury For Men is meer dan enkel een webshop. We willen een inspiratieplatform bieden waar je naast producten ook interessante en inspirerende content terugvindt. Op onze blog vind je niet alleen content terug over onze producten maar komen ook gastbloggers aan het woord over topics die net dat tikkeltje exclusiever zijn. Daarnaast zijn we ook volop bezig met het uitbouwen van onze eigen productlijn. Uniek en relevant zijn is heel belangrijk voor ons. Zo hebben we bijvoorbeeld onze Alchemistbox, het ultieme DIY pakket voor 4 cocktails. Voor de echte fans is er ook een abonnement te verkrijgen waarbij we je elk kwartaal verrassen met een exclusieve selectie lifestyleproducten, gratis diensten en exclusieve member benefits..”

 

“We willen een inspiratieplatform bieden waar je naast producten ook interessante en inspirerende content terugvindt.”

Wat is jouw grootste uitdaging in de komende maanden?

“We zijn goed bezig in België en Nederland en merken dat ook het buitenland interesse krijgt. Zo is onze groei van de afgelopen maanden het spectaculairst in UK en USA. Dat internationale verder uitbouwen is mijn grootste uitdaging want die boot mogen we niet missen. Hierdoor moeten we snel schakelen en dat vraagt voor een internationaal groeiplan dat we volop aan het uitwerken zijn.”

Welke tips geef je nog mee aan bedrijven, start-ups of scale-ups die spelen met het idee van een webshop?

  • Focus je steeds op een niche als je succesvol wilt zijn. Onderscheid je van andere webshops en onderzoek de markt. Waar zijn mensen naar op zoek en speel daar op in. Wees uniek!
  • Zorg ervoor dat je een goed werkend platform hebt. Vandaag de dag haakt een klant af als jouw site traag laadt, als er problemen zijn met inloggen,… Daarnaast is het ook belangrijk dat de betaling gemakkelijk en veilig gebeurd.
  • Blijf doorzetten, heb geduld en laat hard werken je niet afschrikken. Die 3 zaken zijn immers noodzakelijk als je een succesvolle webshop wil uitbouwen. Ga er niet vanuit dat je meteen traffic en aankopen krijgt zodra de webshop online staat.
  • Als webshop is online adverteren niet weg te denken. Werk met betalende advertenties op sociale media en Google zodat mensen weten dat je bestaat. Dit in combinatie met een goede e-mail marketing en je bent vertrokken met het uitbouwen van een goed werkende klantendatabase. Als je dit zelf niet beheerst, schakel dan hulp in want winstgevende campagnes optuigen is veel moeilijker dan het lijkt.
About the author

Leave a Reply