Netwerk Ondernemen

open menu sluit menu

3 SEO tips om als bedrijf beter te scoren in Google

13 februari 2018

Tegenwoordig kan je als bedrijf niet anders dan ook online aanwezig te zijn: via een website, blog, sociale media,… Zelfs universiteiten en hogescholen spelen in op deze nood en bieden zelfs speciale opleidingen aan met focus op het digitale. Aangezien het digitale een boost heeft gekregen na mijn studies, heb ik deze voorkennis niet meegekregen. Resultaat: een avondcursus rond social media en recent ook een cursus rond SEO. Want wat heb je aan een goede website als die door niemand gevonden wordt in Google?

In dit artikel vinden jullie een overzicht van tips die ik gehaald heb uit de cursus SEO: Scoren in Google. Hebben jullie zelf ook nog tips, geef ze dan zeker mee!

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel Zoekmachineoptimalisatie. Het zorgt ervoor dat je site of blog hoger geranked zal worden door Google. Belangrijk is om te weten dat SEO draait rond de organische zoekresultaten. Als je spreekt over de betaalde zoekresultaten, dan heb je te maken met SEA (Search Engine Advertising). In dit artikel gaan we dieper in op het verbeteren van je organische vindbaarheid. Meer bepaald kan je dit doen aan de hand van 3 pijlers: zoekwoorden, content en linkbuilding.

STAP 1: Zoekwoorden opstellen

Als bedrijf is het belangrijk om zelf eerst een lijst op te stellen van zoekwoorden waarop jij gevonden wil worden. Voorkeur gaat uit naar longtailzoekwoorden, een combinatie van 4 woorden of meer. Waarom? Je hebt minder concurrentie en de zoekopdracht is specifieker waardoor je meer kans hebt om hoger te ranken.

Tips om zoekwoorden te bepalen

  • Google Suggest: dit is eigenlijk de zoekbalk van Google. Als je een woord intypt dan geeft Google automatisch suggesties van combinaties van woorden. Of onderaan bij gerelateerde zoekopdrachten kan je ook inspiratie halen.
  • Adwords Zoekplanner: met de zoekwoordplanner van Adwords kan je ook inspiratie opdoen voor zoekwoorden.
  • Ubersuggest.io: geeft je ook enkele alternatieven voor zoekwoorden
  • Allintitle: als je wil weten hoe groot de competitie is op een zoekwoord, dan kan je allintitle:zoekwoord ingeven en dan krijg je te zien hoeveel websites dat woord reeds gebruiken in titels op hun website. Hoe lager het aantal resultaten, hoe beter want dan heb je minder competitie.

STAP 2: Content

Goede en vooral relevante content wordt steeds belangrijker om hoger te ranken in Google. Het is ook belangrijk dat je als bedrijf ook content blijft toevoegen zodat Google merkt dat je website leeft. Daarom is het een goed idee om je blog (als je die hebt) te integreren op je website. Een blog is een heel makkelijke manier om content te genereren.

Daarnaast moet je jouw vooropgestelde zoekwoorden ook integreren in jouw content zonder dat het geforceerd overkomt. Het moet een leesbare tekst vormen waar je dan de keywords in integreert. Vergeet ook niet de metadata (metatags, metatitle,..) in de back-end in te vullen.

Naast een blog kan het inzetten van social media ook helpen bij de ranking in Google. Het is een kanaal om de content op jouw blog te verspreiden naar een groter publiek.

STAP 3: Linkbuilding

Google rankt jouw website ook hoger als je aan linkbuilding doet. Dit betekent niet dat je je website moet volproppen met links naar andere websites. Het moeten relevante links zijn qua inhoud want anders word je zelfs afgestraft door Google. Het beste is dat je links krijgt van sites die reeds enige autoriteit opgebouwd hebben. Deze links noem je backlinks. Je kan ook binnen je eigen website gaan linken en dat noem je interne links. Of als je vanuit je sociale media kanalen verwijst naar blog artikels op je website, dan noemen we dat social links. Zorg voor natuurlijke links, dit betekent dat mensen uit zichzelf naar jouw site gaan verwijzen. Dit bekom je door goede en kwalitatieve content te schrijven. En vergeet niet dat voor Google kwalitatieve links belangrijker zijn dan het aantal links.

Enkele extra tips

  • Zorg voor een goede bereikbaarheid van je site. Met andere woorden: vermijd slechte hosting.
  • Geen dubbele content op jouw website maar kopieer ook geen copy van andere websites (plagiaat)
  • Zorg ervoor dat je website snel genoeg is (vermijd te grote afbeeldingen en te veel plugins)
  • Hoe langer een website bestaat, hoe hoger die scoort in Google. Patience is key!
  • Zorg ervoor dat je website ook responsive is

Leuke tool als afsluiter

Op Metatags.nl voer je de URL in van je website en krijg je een hele analyse: gaande van de ranking, de toegepaste zoekwoorden, de metadata,.. De resultaten moet je af en toe met een korrel zout nemen maar je krijgt wel al een goed beeld van hoe je site scoort.

 

Artikel mogelijk gemaakt dankzij de cursus SEO: scoren in Google gegeven door Martine Van der Perren. Verdiep je nog verder in SEO dankzij haar SEO tips voor 2018.

Terug naar overzicht

Reageer op dit artikel

(Je reactie moet goedgekeurd worden alvorens die op de website verschijnt)