Spring naar de inhoud

“Be brief, brilliant & gone”

Netwerk Ondernemen > Ondernemers in de kijker > “Be brief, brilliant & gone”

De mannen van Stampix trokken vorig jaar met Netwerk Ondernemen naar New York. Na Boost Me PRO zijn de eerste internationale stappen gezet! Deze twee co-founders zijn naast neven ook business partners. Hun passie voor print mondde uit in samenwerkingen met o.a. L’Oréal en Disney. Hoe ze dat doen, zelfs in coronatijden, kom je te weten op onze sofa.

Opgegroeid met passie voor print

Stampix is een fotomarketing tool waarmee bedrijven branded foto’s aan hun klanten cadeau kunnen doen. Zo’n vier jaar geleden begonnen Simon Tavernier en Anton Mussche aan het Stampix-avontuur. In digitale tijden geen alledaagse passie, of net wel? “Wij zijn opgegroeid met passie voor foto’s”, steekt Anton van wal. “In de jaren zestig richtte onze grootvader BBM Color op, een bedrijf in foto- en filmontwikkeling. Na een grote opmars is dat uiteindelijk Spector Photo Group geworden. In de jaren 2000 maakten zij de omschakeling naar digital printing.”

“Zo zijn wij op het idee gekomen om iets met printing te doen: je hebt een voor- en achterkant van een foto. Die achterkant kan je personaliseren. Waar er vroeger ‘Kodak’ of ‘Fuji’ op de achterkant stond, wouden wij daar iets anders mee doen.” En zo geschiedde: via de app kunnen klanten gratis hun foto’s afdrukken, met op de achterzijde een reclameboodschap van bedrijven.

Vleugje nostalgie tijdens de Coronacrisis

Het jonge, kleine team van Stampix maakte tijdens de crisis vrij vlot de overgang naar remote werken. “Met jonge, kleine kindjes thuis is de crisis soms wel een uitdaging”, weet Simon, “maar zowel privé als op werkvlak hebben we de eerste lockdown goed overleefd.” Qua business kende Stampix net zeer goede tijden. “Mensen zitten thuis met meer tijd, zijn geïsoleerd van hun familieleden en denken van nostalgisch terug. Ook bedrijven die nog twijfelden om met ons samen te werken hebben sneller de stap gezet om een emotioneel cadeau aan hun klanten te bieden”, gaat Simon verder. “Het was een lastige, ongeziene psychologische periode… maar businessgewijs zeker een hoogtepunt. Er is heel wat geprint geweest.”, vult Anton aan.

Heel wat tieners begonnen filmpjes te delen over onze app. Dat was een shift in onze doelgroep.

Stampix mocht zelfs een shift in gebruikers aanschouwen. Waar ze zich voordien vooral richtten op gezinnen met kinderen, bleken de fotoprints ook een schot in de roos bij onze jeugd. “Heel wat tieners begonnen filmpjes te delen over hoe onze app gebruikt wordt. Dat gaf toch wel een sneeuwbaleffect: organisch verkregen we maar liefst 200.00 views op onze hashtag.”, vertelt Simon. “Dat betekent nogal een shift in onze doelgroep, natuurlijk. We zien dat tieners hun kamer of kot decoreren met onze tool, dat is mogelijks een nieuwe markt die voor ons open gaat.”

Belgium and beyond

Simon en Anton trokken vorig jaar met Boost Me PRO naar New York. De eerste stappen richting internationalisering zijn sindsdien gezet. “Er zijn zeker mogelijkheden voor ons in de US, maar die staan nog even on hold. We focussen nu vooral op de UK.”, deelt Anton. “We hebben daar iemand ‘on the ground’ die fantastisch goed bezig is voor ons.” Simon vult aan: “De brexit is natuurlijk wel een risicofactor, maar we hebben daar tot nu toe praktisch weinig problemen van ondervonden.”

Klanten als Disney en L’Oréal werken al samen met Stampix. Op de vraag hoe ze dat klaarspeelden, geeft Anton een duidelijk antwoord: “The secret sauce to any sales meeting is to be brief, brilliant and gone.” Op een goede manier binnen komen, niet te lang blijven hangen en met een positieve noot afsluiten, dus. “Bij Disney zijn we op een vrij ‘old school’ manier binnen geraakt: op de deur gaan kloppen met relevante informatie. Wij zagen heel wat babyfoto’s geprint worden en hadden dus een goed verhaal om bij Disney Baby aan te kloppen.”, gaat Anton verder.

The secret sauce to any sales meeting is to be brief, brilliant and gone

Ondernemen met familie blijkt recipe for success

‘Onderneem nooit met vrienden of familie’, klinkt het al wel eens. Voor Simon en Anton blijkt het omgekeerde waar te zijn. “We komen uit een hechte familie”, legt Simon uit. “We hebben vanaf het begin steeds de maturiteit gehad om openlijk te spreken over verantwoordelijkheden, mogelijke scenario’s en long term vision. Dat is toch wel essentieel als je met een vriend of familielid een zaak opstart.” Ook de rolverdeling lijkt organisch te groeien. Waar Simon en Anton aanvankelijk alles samen deden, ontstond er gaandeweg een natuurlijke taakverdeling met de uitbreiding van het team. Waar Simon zich toespitst op het operationele, bijt Anton zich vast in het commerciële.

Hoe worden beslissingen dan genomen? Anton licht toe: “Onze raad van bestuur bestaat uit mezelf, Simon en nog een derde persoon. Niemand van ons drie kent een bepaald ego dat steeds zijn gelijk moet halen. Discussies worden heel openlijk gevoerd.” Simon sluit zich daarbij aan: “We houden het feitelijk en standpunten worden steeds inzichtelijk gebracht. Zo kom je al wel eens tot een ‘to disagree and commit’: we gaan door met het idee, ook al heb je er misschien een andere kijk op.”

To disagree and commit: we gaan vaak door met iemands idee, ook al heb jij daar zelf misschien een andere kijk op.

Als succesvol familiebedrijf hadden Simon en Anton hun grootvader als voorbeeld. “Mijn grootvader is ook met zijn twee neven en een samengelegd spaarpotje begonnen. Zij zijn succesvol geworden. Doe het natuurlijk niet als je op voorhand al spanningen voelt in de familie”, weet Anton. Voor Simon is het belangrijker dat hij en Anton nog een gezellige kerst kunnen hebben samen, meer dan dat ze hun gelijk willen halen binnen het bedrijf. “We amuseren ons ook. Als je voelt dat je idee opgepikt wordt door de markt en steeds groeit, dan is dat plezant hé”.

Go to market: rechtstreeks of onrechtstreeks?

Simon en Anton pitchen hun idee het liefst zelf bij klanten, ook al wordt er soms gebruik gemaakt van creatieve of media agencies. Simon legt uit: “Wij voelen onze klanten meestal het beste aan. De motieven van ons product, de kennis van de cases, … dat is soms moeilijk over te brengen door iemand anders. We verkiezen om zelf nauw betrokken te zijn bij het sales proces. Als je dan naar de UK gaat, moet je wel beroep doen op een agente die door ons gebriefd is geweest. Zij slaagt er wel in om dat succesvol over te brengen en doet dat fantastisch.”

“Maar we gaan wel, in overgrote meerderheid, rechtstreeks naar onze klanten.“, vervolgt Anton. “Wij kunnen ons verhaal, als founders, dan ook het beste vertellen. Onze niche markt is loyalty, we gaan dan ook specifiek met loyalty marketeers praten.”

Boost Me-fanclub

Anton en Simon doorliepen samen het Boost Me PRO-traject in New York. “Daar hebben we mooie herinneringen aan. Boost Me was een fantastische opportuniteit voor Stampix.”, vertelt Simon.”De aanloop van het programma, het weekend, de coaches die betrokken werden, de persoonlijke ondernemersverhalen, … Ik vond het echt krachtig om al die ondernemers samen te hebben. Het traject is zeker voor herhaling vatbaar!”, sluit Anton het interview af.

Wil je proeven van het Boost Me traject? Stel je dan zeker kandidaat voor onze 8e editie. In 2021 splitsen we het traject op in Boost Me CORE en Boost Me PRO. Neem een kijkje op de webpagina voor meer info en stel je kandidaat!

Bekijk het volledige interview via ons Youtube-kanaal 📹

of beluister de podcast 👇