Netwerk Ondernemen

open menu sluit menu

Behind the scenes – International GrowthCamp New York

6 juni 2019

Boost Me International GrowthCamp - NYC in samenwerking met belCham

De deelnemers van Boost Me editie 5 zijn toe aan de laatste fase van hun Boost Me traject: het International GrowthCamp. Voor editie 5 van Boost Me trokken we naar New York in samenwerking met BelCham.

DAG 1 – KICK-OFF.

De eerste dag werd de groep heren (ja, jammer genoeg hebben we deze editie enkel mannelijke founders kunnen selecteren..Dus een warme oproep aan alle vrouwelijke ondernemers – schrijf je in voor Boost Me editie 6 ;)) hartelijk ontvangen door BelCham. De overgang van België naar de VS werd een heel pak aangenamer met de nodige Belgische biertjes in de hand in hun in-house AB Inbev bar. De perfecte gelegenheid om te leren van peers in een ontspannen setting. Schol!

DAG 2 – GET TO KNOW THE ECOSYSTEM

De 2de dag begonnen onze deelnemers aan het goed gevulde programma. In de voormiddag stonden er 2 relevante workshop op het programma:

  • NYC Entrepreneurial Hub waar ze van John Lynn (Founder Cela) een overzicht kregen in het NYC ecosysteem met specifieke focus op accelerator programma’s, de zoektocht naar de juiste talenten, main industries en andere interessante tools voor ondernemers.
  • Workshop rond storytelling door Susan Lidner  (Founder Emerging Media INC). Susan is een krak in haar vak en kan een verhaal vertellen als geen ander. In de US moet je een verhaal brengen vanuit de emotie en zoals Simon Sinek zegt ‘Start with Why’.  Doorbreken in een markt vraagt 3 zaken: vertrouwen, geloofwaardigheid en connecties. Je moet opvallen bij je klanten, influencers en pers.  Susan ging aan de slag met de Boost Me deelnemers om hun unieke verhaal naar buiten te brengen. Doel: iedereen zijn elevator pitch aanpassen in NYC stijl! Nice!

Na een snelle lunch break aan één van de vele foodtrucks, waren ze weer klaar voor nog 2 relevante workshops; de juiste product-market fit hebben en alle legal issues waar je rekening mee moet houden als je opstart in de US :

  • Sessie rond Product-market Fit door Marie Berry en Paul Miser (Founders Chinatown Bureau). Heel veel startups falen omdat ze niet de juiste product-market fit (PMF) vinden. Marie en Paul gaan de discussie aan met onze deelnemers over PMF en veel meer. Het is immers niet omdat je in België of Europa een goede PMF hebt dat deze zo maar gekopieerd kan worden voor de Amerikaanse markt.
  • Sessie rond het ‘Legal ABC’ door David W. Johnson (Partner bij Gibney). Wanneer je wilt uitbreiden naar de US zal je onderweg heel wat beslissingen moeten nemen die niet altijd makkelijk te maken zijn. David van Gibney ging dieper in op de aanvraag van visums en het opzetten van een legale entiteit in de US.

Om alle informatie te laten bezinken en na te praten, sloten ze de dag af bij Dear Irving  waar onze deelnemers kennis maakten met Yves Jadot (Founder Yves Jadot Restaurant Group), een Belgische serial-entrepreneur. Yves is een legende in de food industry in New York. Hij startte als buitenwipper op zijn 18de in New York en evolueerde naar afwasser, kok en manager van restaurants. Hij bouwde zijn eigen imperium van bars en restaurants uit met de nodige ups and downs. Zijn laatste bar Dear Irving staat in de lijst van top 10 bars in de US.  Hij deelde zijn verhaal en ervaringen met de deelnemers terwijl ze genoten van het prachtig uitzicht en een welverdiend drankje. Meteen ook een interessante opportuniteit voor Jeroen & Jeffrey van de premium gin Amuerte om kennis te maken met elkaar ? 😉

DAG 3 – MIX AND MATCH

Na een dag gevuld met collectieve workshops, stond de voormiddag van dag 3 in het teken van individuele mix and matches. In samenwerking met Belcham werden er one-to-one gesprekken ingepland tussen onze deelnemers en interessante contacten voor hen (potentiële klanten, investeerders, partners,…). Deze matches gebeurden op basis van hun interesses en noden.

Na een productieve ochtend, kwam de groep weer samen voor een ‘Lunch and Learn’. Om elke seconde optimaal te benutten, kregen onze deelnemers tijdens de lunch een workshop rond banking en accounting in de US. Deze workshop werd gegeven door KBC USA en door US Steuerberatung.

De namiddag werd goed inzet met een workshop rond Sales en Business Development gegeven door Stephen P. Anderson (Sales Growth Specialist bij Salesqualia). Als je als startup wilt groeien, dan denk je automatisch aan sales en business development. Maar hoe pak je dat nu aan? Stephen P. gaf de deelnemers heel wat inzichten over hoe je jouw sales proces kan implementeren, je sales doet groeien en hoe je dit opzet in de US. Hun slogan luidt niet voor niets: Start Up, Ramp Up, Scale Up: More Customers, More Revenue!

Als laatste op het programma was het nu aan onze deelnemers om het woord te voeren tijdens een Pitch Sessie met de #1 Accelerator in NY – Entrepreneurs Roundtable Accelerator – ERA. ERA is een early-stage VC Fund en Tech Accelerator die reeds investeerden in 194 startups. De deelnemers van Boost Me kregen de kans hun elevator pitch te brengen en feedback te krijgen om hun pitch op punt te stellen naar investeerders toe. En wie weet, zelfs een mogelijke samenwerking!

DAG 4 – NETWORKING

Niets brengt mensen dichter bij elkaar dan eten. En daar speelden we ook op in! Belcham nodigde op vrijdagochtend een aantal Belgische founders met lokale kantoren in NY uit voor een ontbijt waar de deelnemers met mede-founders hun ervaringen konden delen, hun uitdagingen konden voorleggen en van elkaar konden leren. Kort samengevat? Het ultieme moment om te leren van peers tijdens een lekker ontbijt!

Na de ontbijtsessie trokken de deelnemers naar Flanders Investment & Trade waar ze samenzaten met Caroline Rahier (Trade Director). Doel van deze sessie? Meer informatie krijgen over hoe FIT hen kan helpen bij het uitbreiden naar de US.

In de namiddag was het dan weer tijd voor individuele Mix and Matches. 

De dag werd afgesloten met een Meet-Up in BXL café met locals en andere contacten die de deelnemers leerden kennen de voorbije week. Het ideale moment om even stil te staan bij de voorbije dagen en de gemaakte contacten.

DAG 5 – SIGHTSEEING

De laatste dag werd afgesloten met een leuke en interessante sightseeing tour door Patrick Rosendaal, oprichter van beNY. Hij vertelde zijn verhalen en nam ons mee op een retail trip door New York. Hoewel retail ook zwaar onder druk staat in NY door de opkomst van e-commerce slagen toch heel wat winkels erin om op een zeer innovatieve manier hierop een antwoord te bieden.

Na een laatste stop in de foodmarket was het tijd om naar huis te gaan. 5 intense dagen, gevuld met interessante workshops & meet-ups, gaven de deelnemers heel wat stof tot nadenken op hun vlucht terug naar België.

En wie weet zie je binnenkort wel 1 van de deelnemers lanceren in de US. Stay tuned 😉

 

Terug naar overzicht

Reageer op dit artikel

(Je reactie moet goedgekeurd worden alvorens die op de website verschijnt)