Netwerk Ondernemen

open menu sluit menu

Businesspartners & beste vrienden: met ‘Alberts’ maken Glenn en Philippe gezond leven gemakkelijk

29 maart 2021

Ondernemers op de sofa

Van een gezond leven de makkelijkste optie maken, dat is de missie van Alberts. Glenn Mathijssen en Philippe Hennin, naast businesspartners ook beste vrienden, startten 5 jaar geleden met hun bedrijf. Ze ontwikkelden een smoothie vending machine die, op basis van diepvries fruit en groenten, een vers drankje klaarmaakt. Hoe kwam Alberts tot stand? Glenn en Philippe vertellen het op onze sofa. Lees, kijk of luister mee! 

Een vers idee omgezet in een vers drankje  

Glenn en Philippe deden beide ingenieursstudies, daarna woonden ze ook 3 jaar samen. “Na de studies hebben we beseft hoe ongezond we aan het leven waren, daar moest dringend verandering in komen. We zijn beginnen experimenteren en onze Leffe-glazen werden al gauw gevuld met verse smoothies. Opeens hadden we een hele koelkast vol met verse gezonde drankjes, zo is het idee ontstaan.”

Na de studies beseften we hoe ongezond we aan het leven waren, daar moest dringend verandering in komen

Na dit vers idee volgde de weg naar realisatie. Veel inspiratie kwam in New York. “Daar wordt heel veel aan gezondheid gedaan, er zijn veel smoothiebars. Maar als je dan een smoothie besteld, krijg je een drankje met een paar poeders, een soort siroop en een stuk banaan. Niet veel smoothie aan dus.” vertelt Philippe. “We wilden eigenlijk een machine maken om iedereen te voorzien van een gezonde versnapering, aan een betaalbare prijs. Toen kwam de klik, hier hebben we technologie voor nodig.”

“Daarna hebben we ons geld geblokkeerd op een rekening, die enkel gebruikt kon worden om een onderneming op te starten.” zegt Glenn. De Vlaamse Overheid was de eerste investeerder bij Alberts. Zij keurde het subsidiedossier goed, zo is de zoektocht naar meer financierders begonnen.

“Het begon met 1 machine met een basistechnologie, het prototype. We moesten laten zien dat de technologie werkt.” aldus Glenn. “Daarna moesten we laten zien dat we hier een business van kunnen maken. Wij willen iets verkopen dat de consument lekker vindt. In ons toestel kan je jouw bestelling personaliseren, met jouw eigen ingrediënten.” Nadat ze hun eerste klanten gevonden hadden, ging het allemaal snel voor Alberts. Stap voor stap groeide ze vanuit het labo richting massaproductie.

Wat we maken moet gezond zijn, en het moet transparant zijn naar de consument toe.

“Vanaf dag 1 hadden we ook onze 2 basiswaarden” vertelt Glenn. “Eender wat we maken moet gezond zijn, en het moet transparant zijn naar de consument toe. Een vending machine heeft niet de meest sexy look, daarom willen we echt het vertrouwen van de consument winnen en duidelijk communiceren.” Vandaag de dag zijn deze basiswaarden nog steeds heel belangrijk voor de heren van Alberts.

Rising food stars

Alberts is als enige Belgische onderneming door Europa verkozen voor EIT Food, zij behoren tot 1 van de 50 most promising start-ups in de voedingssector. “We hebben echt geluk gehad want we hebben onze deelneming pas op het allerlaatste moment ingediend. Er zijn zoveel grote partijen, dat is fantastisch dat wij daarbij horen.” zegt Glenn.

Alberts is nu samen met Sodexo een project opgestart binnen de EIT omgeving. “We willen echt de werknemers brengen naar die gezonde reflex op de werkvloer. Het is de bedoeling om over heel de voedselvoorziening binnen heel het bedrijf mensen mee te nemen in de nudge naar gezonde voeding, op het juiste moment, met een geconnecteerd voedselsysteem.” Philippe vult aan: “Iedereen wil gezond eten, tot het moment dat je honger hebt, dan wil je zo snel mogelijk iets vettig. Hier willen wij een gedragsverandering creëren, de bedoeling is om de mensen op de werkvloer te gaan nudgen richting een smoothie in plaats van steeds datzelfde (ongezonde) broodje.”
Via algoritmes de consument de juiste reflex geven, en hier meetbare resultaten van tonen, daar gaat het om bij Alberts.

Glenn vertelt nog een kleine anekdote: “We hadden heel veel meetings met Sodexo, en telkens kwamen er meer mensen bij kijken. Hier waren ook een aantal zeer kritische projectleiders bij. Tijdens de lunch van zo’n meeting, kwam er een projectleider naar me toe en zei “Nu begrijp ik volledig wat je bedoelt.” Hij was al een hele dag aan het nadenken over een gezonde lunch in de middag, maar na een hele voormiddag intensieve meeting, nam hij uit gewoonte toch maar een lasagne. Daar had hij uiteindelijk helemaal geen zin in, maar toch koos hij voor de gemakkelijkste, bekendste optie.” Het is voor deze problemen dat Alberts een oplossing wil bieden.

Gooide corona roet in het eten?

“Op persoonlijk vlak heb ik er heel erg van genoten.” vertelt Philippe. “Ik vond een ander ritme en kreeg hierdoor meer productievere momenten.” Op zakelijk vlak was het een ander verhaal voor Alberts: “In het begin van de coronacrisis konden we nog blijven produceren, alle stukken werden in België gemaakt en wij hebben hier onze partners.” vult Glenn aan. “Maar een oplossing zoals de onze komt altijd shop-in-shop, wij staan op kantoren, supermarkten en universiteiten. Wij hebben ons erg gefocust op de foodservice en die sector heeft het momenteel enorm zwaar.”

“Daarnaast hebben we wel ontdekt dat onze machines eigenlijk heel corona-proof zijn.” zegt Philippe. “We hebben midden maart een machine geplaatst in het UZA in Antwerpen, toen beseften we dat het volledig contactloos is. Je kan een QR-code scannen, via de app jouw smoothie samenstellen en dan contactloos betalen. Vandaag de dag is dat een heel sterk verkoopargument.”
Het is heel belangrijk dat de foodservice sector zich zo snel mogelijk herstelt. Op korte termijn zijn het nu zware tijden bij Alberts, maar op lange termijn bevinden ze zich helemaal in ‘the right spot.’

Vriendschap gepaard met ondernemerschap

Business doen als vrienden voelt heel normaal aan voor de heren van Alberts. “Ondernemen is niet altijd rozengeur en maneschijn, maar we hebben dan elkaar om op terug te vallen. Na een tegenslag kunnen we met elkaar sparren en op die manier verteer je het veel sneller dan dat je alleen thuis erover piekert.” zegt Philippe.“Het is natuurlijk een heel avontuur. Wij begonnen al met een goede band, dat wil zeggen dat we in de business wereld ook heel veel voor elkaar over hebben.” vult Glenn aan.

Ondernemen is niet altijd rozengeur en maneschijn

De taakverdeling verliep dan ook organisch: Philippe richt zich meer op de personal branding, de HR en het operationele, terwijl Glenn zich dan meer focust op het technische en de communicatie naar de verschillende stakeholders. “In het begin waren we gewoon allebei technieker voor onze machines, al de rest volgde eigenlijk op een vrij natuurlijke manier.”

Binnen 5 jaar terug op de sofa

Startend vanuit de 2 basiswaarden: gezonde voeding en transparantie naar de consument toe, hebben de heren een duidelijke visie over 5 jaar. “We willen het smoothie-verhaal opschalen. Graag willen we uitbreiden richting soepen, hot vs cold, fruit vs groenten.” legt Glenn uit. “Onze toekomstvisie op 5 jaar is om richting de 10 000 toestellen te gaan, zodat we miljoenen snacks dagelijks kunnen aanbieden. Maar daarnaast willen we ook iets meer betekenen, de personalisatie van food is heel belangrijk. We willen echt de consument begeleiden naar die gezonde voeding en die gedragsverandering realiseren.

Bij een toestel van Alberts kan je kiezen om op het scherm te bestellen, of via jouw eigen app te bestellen. Zo bieden zij die personalisatie aan. “Het is bij ons geen catchphrase, op de hoek van het toestel hangt een kleine sticker ‘download de app voor een gepersonaliseerde smoothie’ maar in principe heb je de app niet nodig. Wij zien dat 32% van de consumenten de app automatisch installeert, gewoon omdat ze dat willen. Op die manier hebben wij die 1 op 1 verbinding met de persoon in kwestie en kunnen we starten met de communicatie en de informatie.”

“Je kan de gezonde voeding wel aanbieden, maar je moet de consument hiervoor activeren, informeren, herinneren en enthousiasmeren.” vult Glenn aan.

Wat is het Netwerk Ondernemen voor jullie? 

Zowel op Europees niveau als op Vlaams niveau heeft Alberts verschillende activiteiten waarin ze hun energie steken qua netwerking. Op Europees niveau is dat EIT, op Vlaams niveau is dat Netwerk Ondernemen. “Voor ons is dat een plaats waar ondernemers op een relaxte manier ervaringen kunnen uitwisselen en hun hart luchten.” zegt Glenn. “Mentorship is heel belangrijk, daar hebben wij ook enorm veel waarde uitgehaald.” vult Philippe aan. “Daarnaast is op kwalitatieve netwerk events en recepties komen ook altijd mooi meegenomen.”

Bekijk het volledige interview via ons Youtube-kanaal 📹

of beluister de podcast 👇

Lees ook:

Terug naar overzicht

Reageer op dit artikel

(Je reactie moet goedgekeurd worden alvorens die op de website verschijnt)