Netwerk Ondernemen

open menu sluit menu

De (niet zo) klassieke wetmatigheden in ondernemerschap

17 februari 2021

Ondernemers op de sofa

De corona-crisis gooit roet in het eten, maar opent tegelijk nieuwe deuren. Dat geldt voor zowel Steven Leunens (Meta) als Pieter Lesage (Studio Dott.). Deze founder in e-sports en zijn mentor uit productontwikkeling vonden hun raakvlak in de cijfertjes. Op onze sofa praten Steven en Pieter over de (toch niet zo?) klassieke wetmatigheden van het ondernemerschap. Kijk, lees of luister mee! 

E-sports zijn hot

Steven Leunens is 35 jaar, zaakvoerder en mede-oprichter van Meta. Hij is gepassioneerd door (competitief) gamen en e-sports. Van die passie maakte hij uiteindelijk zijn beroep. De sector neemt sinds enkele jaren een snelle vlucht, vooral in de US. Ook Meta groeide in sneltempo mee. “We zetten de afgelopen jaren mooie stappen”, vertelt Steven. “Heel wat investeerders en stakeholders deden hun intrede bij Meta. Als je ziet dat namen zoals Proximus, Orange, Audi, Burger King, maar ook op mediavak DPG Media en VRT mooie samenwerkingen op poten willen zetten … dat geeft e-sports de nodige visibiliteit en ruchtbaarheid.”

De coronacrisis versterkt die evolutie alleen maar. Het is niet meer zo vreemd om met een e-sports plan op de proppen te komen. Dat brengt mooie opportuniteiten met zich mee. We lopen zeker nog achter op Amerika, maar ik heb het gevoel dat de manier waarop er daar met e-sports omgegaan wordt, niet zo gezond is. Er wordt massa’s geld in gepompt, maar er zit weinig strategie en kennis achter. Ze goochelen daar met miljoenen, zonder te weten of het iets zal uithalen.”

Een snel groeiend bedrijf komt bijna altijd met groeipijnen. Pieter Lesage wil als mentor enkele van deze groeipijnen tackelen. Als oprichter van ontwerpbureau Studio Dott., heeft hij al heel wat ondernemersjaren op de teller staan. Zijn ‘lessons learned’ geeft hij graag door aan ambitieuze founders, zoals Steven.

De corona-crisis als een draaideur voor opportuniteiten

De coronacrisis slaat mentor Pieter niet uit het lood: “Dit is ondertussen de derde crisis die ik meemaak als ondernemer”, steekt Pieter van wal. “Uiteraard voel je de druk op budgetten van bedrijven, maar de meeste van hen behouden hun innovatiepotentieel. Een financieel topjaar is 2020 niet geworden, maar we moeten gewoon vooruit. Elke crisis merk je hetzelfde bij onze klanten: bij de multinationals en grotere bedrijven ontstaat er een vertraging. Bij KMO’s zie je het omgekeerde: zij gebruiken een crisis om sneller te innoveren. Ideeën die al langer op de plank liggen, maar waar nooit geen tijd voor was, komen van onder het stof. Ons cliënteel verschuift dus ietwat meer richting de KMO’s, dat is elke crisis hetzelfde. Het is goed dat we een evenwicht kunnen bewaren.”

Voor Steven is pijlsnelle groei in crisis minder gebruikelijk. “In onze business hebben we een aantal grote verticals, waarbij events toch zo’n 70% van de omzet uitmaken. Dat is volledig stopgezet, maar langs de andere kant doen we het online dan weer extra goed. In 2020 zijn we ‘maar’ met 15% gegroeid, dat is minder dan vorig jaar, maar ik mag niet klagen.”, vertelt Steven. “Verder kwamen er ook investeerders op ons pad. Eén van hen ondertekende zelfs de nodige papieren vanop zijn ziekenbed, geveld door Corona. Dat geeft je wel een speciaal gevoel. Waar sommige deuren, zoals onze events dicht smakten, kwamen er ook nieuwe opportuniteiten op ons pad. We waren betrokken bij de virtuele formule 1 en Ronde van Vlaanderen. We organiseerden toernooien in games en hielden de mensen bezig. Na de crisis is het afwachten of dit transformeert naar ‘echte’ nieuwe klanten. Je mag niet vergeten dat de bedrijven waar wij ons op richten, ook een financiële impact kennen.”

Liefde voor de cijfertjes

Toen Steven enkele jaren geleden bij Netwerk Ondernemen aanklopte, was zijn grootste challenge het financiële luik. Onze regiomanagers matchten hem aan Pieter, die doorheen de jaren van ‘de cijfertjes’ zijn ‘dada’ maakte. “Pieter en ik hebben beiden een analytische aanpak”, duidt Steven. “Hoe Pieter met zijn cijfers bezig is, bracht me heel wat mooie inzichten. Ik heb zijn manier dan ook gewoon klakkeloos gekopieerd. Zonder schroom (lacht). Ik geef er nu ook wel mijn eigen draai aan, hoor. De volgende stap is om de cijfers meer te koppelen aan de KPI’s, het personeel, time management en dergelijke… dat ligt bij ons anders dan bij Studio Dott., maar het heeft me alleszins enorm op weg geholpen. Het waren inzichten die ik écht nodig had. Nòg meer nadenken over de cijfers, bracht Meta ook bij een belangrijke beslissing: als we willen doen wat we blijven doen, hebben we extern kapitaal nodig. Cashflowmatig gingen we er gewoonweg niet geraken.”

De beslissing om extern kapitaal te zoeken, kwam voort uit betere kennis van mijn cijfers.

Pieter vult aan: “Het is nogal atypisch voor een creatief bureau om erg financieel gestuurd te zijn, maar dat is bij Studio Dott. wel het geval. Die kennis heb ik over gebracht naar Steven. In essentie doen we hetzelfde: we packagen een project deal aan de hand van veel mankracht en middelen. We zijn een dienstenbedrijf. Ik snap trouwens echt niet dat er bedrijven bestaan die pas in april weten of ze het jaar ervoor winst of verlies boekten, puur omdat hun boekhouder hen op dat moment zegt. Zo kan je geen bedrijf runnen. Je moet continu inzichten hebben om te weten welke beslissingen je al dan niet kan maken.”

Loonstrategie: transparantie werkt 

Een vaak voorkomende groeipijn bij jonge bedrijven, is het team. Voor Steven betekende het een belangrijk leerpunt tijdens zijn mentor traject. “Meta is organisch gegroeid, ook in personeelsbestand. Er zat geen loonstrategie op lange termijn achter. Als je team groeit van 5 naar 15 à 20 mensen, merk je dat er vragen naar boven komen bij je personeel. Hoe zal mijn loon er binnen 5 jaar uitzien? Het is niet meer zoals vroeger, waarbij er onderling niet meer over loon gepraat wordt. Ik denk dat quasi iedereen bij ons weet wat de andere verdient. Als je dan zelf een situatie creëert waarbij er verschillen in loon zijn, die er helemaal niet mogen zijn, zorgt dat natuurlijk voor wrijvingen. We hebben dat allemaal achteraf moeten rechtzetten. Die oefening is moeilijker dan wanneer je op voorhand een loonstrategie bedenkt.”

Pieter vult aan: “Wij hebben die fouten allemaal gemaakt. Het leuke aan het mentorschap bij Netwerk Ondernemen is dat je mensen tips kan geven, zodat ze niet tegen dezelfde muren aanlopen als jij. Bij Studio Dott. zijn we erg transparant in ons loonbeleid. Iedereen weet wat de andere verdient en we werken met vaste loonschalen. Ik zeg niet dat iedereen het zo moet aanpakken, het is een kwestie van de gulden middenweg te zoeken voor jouw bedrijf. Transparantie is wel belangrijk zodat je personeel begrijpt waarnaartoe en hoe beslissingen op vlak van loon genomen worden. Als je elk jaar moet onderhandelen over loon, ben je niet goed bezig. Op het einde van de rit verdient de beste onderhandelaar het beste loon, maar die persoon is niet noodzakelijk je beste werkkracht. Mensen moeten van elkaar begrijpen waarom functie X beter of slechter verdient dan functie Y. Als dat logisch in elkaar  zit, vermijd je bepaalde discussies.”

Als je elk jaar moet onderhandelen over loon, ben je niet goed bezig

Lessons learned bij Netwerk Ondernemen

Steven blikt tevreden terug op het Mentor Me traject. “Ik kwam mensen tegen met gelijkaardige problemen waarmee je kan sparren. Het was een heel leerrijke ervaring om kennis te delen, te zien waar andere ondernemers tegenaan lopen, je inzichten te delen, … het vormt een belangrijk element van ondernemer zijn. Als je enkel met je eigen opinie bezig bent, stopt het op een bepaald moment. Je kan niet meer groeien als persoon of bedrijf als je niet open staat voor input van anderen. De kracht van Netwerk Ondernemen is volgens mij die input. Als je ervoor open staat, hoef je de telefoon maar te nemen en krijg je instant feedback van peers. Er springt altijd wel iemand uit het netwerk te hulp. Ik zie mijn traject als een ‘fast track’ voor wat ondernemers in een ‘normaal’ groeitraject uitbouwen.

Als je enkel met je eigen opinie bezig bent, stopt je groei op een bepaald moment

Mentor Pieter waagde zich met Steven aan een hele nieuwe sector: die van e-sports en gaming. “Ik leerde een wereld kennen waar ik niets van kende. Erg boeiend was dat er andere wetmatigheden gelden in deze wereld, die niet zo klassiek bedrijfsmatig in elkaar zitten. Waarderingen liggen soms anders, zeker als ze hip zijn. Gaat dat zo blijven? Als die sector zich binnen tien jaar stabiliseert, sluipen er misschien wat meer klassieke wetmatigheden in, maar vandaag werkt dat anders. Dat was voor mij echt een eye-opener die ik meeneem naar andere start-ups die ik begeleid.

Op onze sofa binnen vijf jaar? 

Studio Dott. zal binnen vijf jaar een kwarteeuw bestaan. Pieter zal blijven doen wat hij graag doet: “Ik wil verder blijven bouwen, misschien meer internationaal. We willen dat Studio Dott. de referentie wordt op vlak van goede producten en diensten. Zonder er cijfers op te plakken, wil ik gewoon blijven groeien. Op dit momenten zetten we een nieuwbouw voor 80 mensen, dat toont ook wel onze ambitie. Die moet daarom morgen niet ingewilligd zijn. Mijn doel is om blijvend leuke projecten te ontwikkelen die een impact hebben op onze leefwereld. Ik wil kunnen terugkijken en zeggen: wij hebben iets verbeterd. Dat is ook de reden waarom ik me engageer als mentor voor Netwerk Ondernemen. Pay it forward. Ik ben in het verleden ook geholpen, nu is de beurt aan mij.”

Stevens toekomstperspectief is gelijkaardig, al klinkt hij minder honkvast dan Pieter. “Ik wil me ook met leuke projecten blijven bezig houden, maar ik weet nog niet of dat nog met Meta zal zijn. Als ondernemer merk ik dat ik energie haal uit het opstarten van verhalen en er structuur en groei in te brengen. Ik besef dat we in onze sector op een bepaalde termijn ofwel met de ‘groten’ moeten meespelen, ofwel er terug ‘uit’ gaan. Meta is dan een partij die binnen 3 tot 5 jaar rijp is om andere investeerders binnen te trekken. Ik durf niet uit te spreken of ik in die meer corporate rol gelukkig zal blijven bij Meta. Wat ik vooral wil, is de vrijheid om dingen te doen die ik graag doe. Ik ben hier met passie en goesting aan begonnen, dat ruil ik voor geen goud ter wereld in. Als die vrijheden niet verzoenbaar zijn met het voortbestaan van het bedrijf, moet je keuzes maken.”

Bekijk het volledige interview via ons Youtube-kanaal 📹

of beluister de podcast 👇

Lees ook:

Terug naar overzicht

Reageer op dit artikel

(Je reactie moet goedgekeurd worden alvorens die op de website verschijnt)