Netwerk Ondernemen

open menu sluit menu

Drie tips voor de pitch die wél blijft hangen

25 februari 2021

Een pitch is snel voorbij en zo hoort het ook. Wat telt, is dat hij bij je publiek blijft hangen. En daar hoort het nodige, voorbereidende werk bij. Met drie gouden tips gidsen we je met veel plezier naar de pitch die wél blijft hangen. Maar eerst nog even dit:

Pitchen is als Chinees telefoneren

Als je niet weet wat je wil bereiken, haal je geen goud uit onderstaande tips. Beantwoord eerst de volgende vraag: welke zin moet je luisteraar tegen zijn huisgenoten vertellen als het over je pitch gaat? De kans bestaat dat je verbaasd zal zijn wanneer je deze oefening uitprobeert. Net zoals bij Chinees telefoneren, is de beginboodschap (jouw woorden) helemaal vervormd als die aankomt bij je luisteraars huisgenoot. En die huisgenoot vertelt jouw reeds vervormde woorden weer helemaal anders aan een vriend of vriendin. Het gevolg? Een rimpel-effect dat je boodschap vervormt bij potentiële leads.  Je zorgt er dus maar beter voor dat je woorden blijven hangen, op de manier die jij wil.

Ligt de fout bij het cinemapubliek wanneer de boodschap van de film onduidelijk is? Of is het aan de regisseur om het verhaal te filmen en monteren opdat het plot blijft hangen? Inderdaad, jij hebt de regie van je eigen pitch in handen. Hoe blijft de juiste boodschap dan wel hangen?

1.Kondig expliciet aan wat belangrijk is

Woorden zoals ‘let op’, ‘de essentie is’ of simpelweg ‘het belangrijkste is’ signaleren ons verstrooid brein om (heel even) niet afgeleid te zijn en te focussen op wat volgt. Auditief zijn we hier (onbewust) goed op getraind en reageren we alert op deze woorden. Blijkbaar hebben we allemaal – nog steeds – een schools trauma om bij de les gehouden te worden. Gebruik dit gerust in je pitch om duidelijk te maken dat wat volgt belangrijk is … voor het examen, denkt je publiek automatisch.

2.Herhaal de belangrijkste punten

Ja, Piet Huysentruyt doet het (ook), maar dat is omdat hij merkt hoe goed het werkt. Dit geldt vooral in gesproken communicatie omdat mensen niet kunnen terugspoelen of -lezen. Gebeurt de instroom van informatie lineair, zoals in een pitch, dan is herhaling essentieel. Herhaal je belangrijkste punt dus gerust twee of drie keer, eventueel met andere woorden. Vat je sterkste argument nog eens samen. Herneem je boodschap via synoniemen. Soit, je snapt het punt: herhaling werkt.

3.Gebruik ezelsbruggetjes

Ken je de stijlfiguren uit de lessen Nederlands nog? Rijmen is makkelijk: ‘slim op reis tegen de laagste prijs’ is een heldere boodschap die je makkelijk kan onthouden. Probeer ook de volgende stijlfiguren om je boodschap te verankeren:

  • Alliteratie: ‘dit is een spannend spel vol spoken voor speurneuzen’
  • Analogie: ‘wij zijn de über voor data’
  • Acroniem: KING-muntjes staan (echt waar) voor ‘Kwaliteit In Niets Geëvenaard’

Het voelt misschien schools aan, maar deze eeuwenoude technieken werken nog steeds. Dit wordt ook bevestigd door recent geheugenonderzoek. Wat je uiteindelijk wil, is dat je luisteraar je pitch onthoudt.

Wat wil JIJ dat je publiek onthoudt?

Werk bewust aan die paar kernwoorden die je kost wat kost wil bewaren in het hoofd van je luisteraar. We herhalen daarom nogmaals de drie gouden tips:

  • Benadruk het belangrijkste, vliegensvlug
  • Bedenk: komt de boodschap terug?
  • Benut sowieso ook de ezelsbrug!

Succes!

Meer Tips & tricks:

Tips & tricks voor jouw business tijdens COVID-19

10 Corona-tips voor ondernemers door ondernemers

Blinkist: een ‘snackable’ manier om bij te leren en te groeien

Terug naar overzicht

Reageer op dit artikel

(Je reactie moet goedgekeurd worden alvorens die op de website verschijnt)