Netwerk Ondernemen

open menu sluit menu

Duo interview met ondernemers Griet en Rik

24 januari 2020

Bij Netwerk Ondernemen draait het rond ‘Ondernemers voor ondernemers‘. Succesvolle mentor/mentee relaties moeten bevredigend én nuttig zijn — voor alle betrokkenen. Maar zijn ze dat ook? We leggen het voor aan Griet Daelemans (KarmaKarma) en Rik Zweegers (Crème de la Crème). Griet volgt het Mentor Me traject binnen Netwerk Ondernemen. Rik is haar mentor.

Crème de la Crème is een innovatieve ijsfabriek, waar kwaliteit en creativiteit centraal staan. Ze stellen zichzelf elke dag in vraag en proberen daar sterker uit te komen.

KarmaKarma is producent van gezonde en duurzame ontbijt cups , wordt verkocht in kofiebars of take-awaysetting via groothandels.

Hoe kwam je op het idee KarmaKarma?

Griet: Ik werkte 12 jaar bij P&G in de consumentengoederen. Voor die job reisde ik heel veel, ook met de wagen. Ik was het beu om altijd een croissant te moeten eten, en zocht een gezond alternatief. In Amerika waren oatmeal cups booming. Zo ontstond het idee KarmaKarma in 2015. In 2017 verkocht ik aan mijn eerste grote klant. Vandaag verkopen we onze cups vooral via foodservice kanalen.

Rik, naast mentor van Griet ben je oprichter van Crème de la Crème. Hoe is dit ontstaan?

Rik: Ik werkte 4 jaar als marketeer bij Interbrew, nu AB InBev, dus ik heb een achtergrond in de Food & Beverages industrie. Toch kriebelde het om zelf iets te starten. Ik had op dat moment geen kinderen en geen huis om af te betalen: het was dus het ideale moment om te springen. Ondertussen bestaat Crème de la Crème 20 jaar en hebben we 45 mensen in dienst. Het blijft elke dag knokken, maar we hebben ons plekje in de markt veroverd. Het blijft een zoektocht om creatieve producten te lanceren.

Hoe kwam je uiteindelijk bij Netwerk Ondernemen terecht?

Griet: Via Jan Verlinden van Ritchie die al begeleid werd bij Netwerk Ondernemen. Hij belde me op en zei me dat hij een goed netwerk had gevonden voor ondernemers in een groeifase, waarbij je als ondernemer de nodige ondersteuning kreeg.

Rik: Sabine Eevers belde me op om Netwerk Ondernemen toe te lichten. Ik was meteen getriggerd, aangezien ik mezelf ook nog eerder zie als start-up dan als mentor. Het is leuk om met interessante mensen te brainstormen en zelf ook ideeën te krijgen. Dus ik zie het als een win-win situatie.

Hoe verloopt de mentoring tussen jullie?

Rik: Vanaf het begin hebben Griet en ik afgesproken dat ze me elk moment kan bellen wanneer ze een vraag heeft of even wil aftoetsen. Ik ben niet de persoon die elke week zal bellen. Als ik Griet al even niet meer heb gehoord, dan pak ik wel de telefoon om te horen hoe het met haar gaat.

Griet: Het goede aan onze mentoring relatie is dat Rik een doener is, en ik meer een denker. Doordat ik lang in een multinational heb gewerkt waar de focus lag op procedures, ben ik zelf veel voorzichtiger geworden. Soms heb ik wel eens de spreekwoordelijke ‘schop onder mijn gat’ nodig om grenzen te verleggen.

Rik: Griet heeft al een enorme background kennis in de FMCG industrie. Het enige wat ik doe, is zeggen hoe ik het heb aangepakt in het verleden bij Crème de la Crème en wijs ik Griet op eventuele valkuilen. Het gebeurt ook dat ik Griet in contact breng met mogelijke aankopers waarmee ik zelf een goede band heb opgebouwd.

Rik, waarom zet je je in als mentor?

Rik: Iedereen wordt een dagje ouder, en het is belangrijk om op de hoogte te blijven van veranderingen in de food industrie. Die trends vind je niet terug in de boekjes, wel door in contact te komen met jongere ondernemers. Uit elk contact met andere mensen haal je inzichten. Ik ben voortdurend op zoek naar creatieve ideeën en mensen.

Netwerk Ondernemen zet ook sterk in op peer-2-peer learning met andere founders. Hoe ervaar je dat?

Griet: De food start-up wereld is een kleine wereld. Zo hebben we bijvoorbeeld een Whatsapp groep met allerlei starters in deze sector. En in die groep zitten ook heel wat andere founders die bij Netwerk Ondernemen begeleid worden.

Peer-2-peer learning is enorm waardevol in onze sector. 99% is geen concurrent van elkaar, maar je komt wel in contact met dezelfde leveranciers, beurzen, … Zo word je heel wat wijzer op korte tijd.

Wat is volgens jullie een factor voor een succesvolle mentoring relatie?

Rik: Voor mij zijn dat er twee. Positief blijven en een open communicatie, zonder rem. Het gevaar in een mentoring relatie is vaak dat mentors denken dat ze het beter weten en een rem gaan vormen. Ze gaan dan hun mentee voorzichtiger maken dan nodig. Stel dat je toch de foute keuze maakt, dan ga je dit samen op een positieve manier benaderen en recht zetten.

Griet: Ik vind dat er een win moet inzitten voor beide partijen. Voor mij is geven en nemen een algemene basis, voor elke relatie. De mentor moet zelf ook getriggerd worden. Daarnaast mag een mentor ook geen manager rol op zich nemen, maar eerder dat van een klankbord.

Zou je dit aanraden aan andere jonge ondernemers? En waarom?

Griet: Ja zeker! Elke jonge ondernemer kan wel een klankbord gebruiken om zijn idee en/of visie af te toetsen. Voor mij was het wel belangrijk een mentor te hebben die een gelijkaardig pad had afgelegd zodat er echt concreet kan ingezoomd worden.

Welke tip willen jullie graag meegeven aan andere ondernemers?

Griet: Als ondernemer ben je vaak zelf je grootste vijand. Je bent enorm kritisch en vaak in eeuwige twijfel. Maar soms moet je gewoon springen en doen. De reden waarom ik zelf iets gestart ben, is omdat ik mezelf voor de 200% gaf alsof het mijn eigen bedrijf was. Maar op een moment word je wakker en besef je dat je maar een schakel bent en je helemaal je eigen baas niet bent. Toen kwam ik tot het besef dat ik het beter voor mezelf kon doen.

Rik: Keer jezelf een leefbaar loon uit. Ik zeg niet dat je hoeft te sparen maar iedereen moet eten en je moet jezelf ook af en toe iets gunnen. Zo geef ik mezelf bijvoorbeeld altijd een cadeau als ik een grote klant binnenhaal. Je moet er zelf ook plezier uithalen want anders hou je het niet vol. En Griet heeft gelijk: je hebt van die momenten nodig dat je beseft dat je het goed doet en beter dan de rest. Soms moet je die fierheid nemen om verder te gaan.

Dit interview is ook te lezen in de nieuwe editie van ons krantje The Network Talks. Wil je graag de andere interviews ook lezen? Dat kan! Je kan het krantje online lezen of stuur een mail naar info@netwerkondernemen.be als je het graag per post wenst te ontvangen. 

Terug naar overzicht

Reageer op dit artikel

(Je reactie moet goedgekeurd worden alvorens die op de website verschijnt)