Het mentorship is een deel van mijn social responsibility als ondernemer

Netwerk Ondernemen > Mentoring > Het mentorship is een deel van mijn social responsibility als ondernemer

Een zaak opstarten doe je vaak vanuit passie, vanuit de liefde voor je vak. Maar wat als je bedrijf groeit en bloeit en je voor nieuwe – vaak onbekende – uitdagingen komt te staan? Dan is een goede mentor aan je zijde goud waard. Bart Derison, managing partner en communicatieadviseur bij Connect, is mentor bij Netwerk Ondernemen. Een aanrader, zowel voor founders op zoek naar een sparring partner als voor mentoren zelf.

Mentorship vanuit ervaring

Bart: “Een bedrijf opstarten – of overnemen, zoals bij mij het geval was – is altijd een uitdaging. Gelukkig had ik zelf een mentor, de zaakvoerder van het bedrijf dat ik overnam. Dat helpt wel, zo iemand om mee te sparren, om je vragen aan te stellen of je problemen aan voor te leggen.”

“Toen mijn bedrijf na een paar jaren opnieuw in rustiger vaarwater terechtkwam, bedacht ik dat zo’n mentor ook voor andere ondernemers een meerwaarde kon zijn. En niet iedereen heeft het geluk om iemand te kennen die die rol opneemt. Ik wilde de ervaring die ik in de loop der jaren had opgedaan kunnen doorgeven – niet uit nostalgie of om mijn succes te tonen – maar om founders en bedrijven in een opstartfase te helpen. Of om hen te behoeden voor fouten. Want hoewel je veel kan leren uit een gemaakte fout, kan in een opstartfase zo’n fout er net één teveel zijn.”

Ondernemen is meer dan een passie uitvoeren

De founders die Bart begeleidt, zitten vaak met dezelfde vragen of komen voor gelijkaardige problemen te staan.

Bart: “Iedereen die een zaak start doet dat vanuit de inhoud, vanuit zijn vak zelf. Maar als je onderneming groeit – en zelfs daarvoor al – moet je goed nadenken over pertinente toekomstvragen: Hoe krijg ik klanten? Hoe verkoop ik mezelf en mijn product? Dat is de essentie: klanten binnenhalen. En heel wat startende ondernemers worstelen daarmee.”

“Ook als een bedrijf groeit en in een volgende fase terechtkomt, staan founders voor nieuwe uitdagingen. Veel start-ups ontstaan in een vriendschappelijke omgeving. Maar als zo’n onderneming groeit en de kostenstructuur steviger wordt, moet de vriendschap plaatsmaken voor hardere business. De vriendschap is dan niet meer het bindmiddel en dat is soms een harde noot om te kraken. Je moet rationele afspraken maken in deze fase. En dat is vaak een kantelmoment: je rationaliseert succesvol, of je blijft hangen in de vorige fase.”

“De founders die ik begeleid hebben dienstgerichte bedrijven. Bij de opstart van hun onderneming wordt er niet op een uur gekeken. Er is een goede flow, je neemt wat werk van elkaar over. Maar als een bedrijf groeit, moet je die vertrouwensband vervangen door een rationeel systeem, een uurmanagementsysteem. Vaak is dat een ingrijpende beslissing, want als je vooruit wil, moet je die uren efficiënt inzetten: Hoe vullen we die 40 uur per week in? Hoe controleren we aan het einde van een week of al het werk gedaan is? Ik moet hier vaak wat op doorpraten, want het is echt een zware stap die de manier van werken in een onderneming verandert.”

Bijleren gebeurt in twee richtingen

Bart: “Als mentor geef ik advies. De beslissing ligt bij de founder zelf. Als ik écht iets belangrijk vind, zal ik dat benadrukken, maar ook dan is het aan de ondernemer zelf om dat advies in de praktijk om te zetten. Of naast zich neer te leggen. Dat is oké, ik zit niet in zijn bedrijf en ik kan geen beslissingen nemen in zijn plaats.”

Ik leer zelf ook veel uit een mentorship

“Volgens mij is een mentorship succesvol als een founder als ondernemer een aantal extra skills heeft verworven, waardoor hij in de toekomst het juiste kan doen. In een onderneming komen wel wat zaken opnieuw terug: een aan- werving, een ontslag, tekort aan nieuwe klanten. Begeleid ik een founder tijdens zo’n eerste keer, dan hoop ik dat hij daaruit leert en dat hij het de volgende keer zelf kan. Een mentorperiode van twee jaar moet dan volstaan om het nadien autonoom te doen.”

“Ik leer zelf ook veel uit een mentorship. Zo’n jonge ondernemer mentoren dwingt me om onder woorden te brengen welke fouten ik zelf maakte. En ik kijk vaak met bewondering naar wat (jonge) ondernemers in hun bedrijf al gepresteerd hebben. Zij mentoren mij ook, al is het omdat ze in een heel ander tijdvak groot geworden zijn.”

Mentorship is geen laatste reddingsboei

Bart: “Een ondernemer die ervoor openstaat om te leren, is klaar voor een mentorship. Zelfs als zijn bedrijf nog niet klaar is voor een volgende stap, moet de founder dat wel zijn. Hij moet ook beslissingen durven nemen en echt aan de slag willen gaan met advies. Een mentorship is geen laatste red- dingsboei. Het is een vorm van ondersteuning die een ondernemer – en bij uitbreiding dus onderneming – helpt volwassen worden.”

“De Mentor Rooms van Netwerk Ondernemen zijn daarbij een grote meerwaarde. Ze zorgen ervoor dat founders moeten toewerken naar een volgend ijkpunt. Om de zes maanden komen ze daar terug en tonen ze aan hoe ze de voorbije maanden gewerkt hebben, en wat ze in de volgende maanden van plan zijn. Dat opvolgsysteem werkt bijna als een zweepslag, en dat is soms wat een founder nodig heeft in de beginperiode. Veel ondernemers passeren zo de fase van de hobbyclub en realiseren zich dat de speeltijd voorbij is.”

Een mentor heeft een andere relatie met de founder dan een coach. Bart: “Coaching is volgens mij: samen ontdekken waar de leerpunten zitten en daar samen op werken. Ik luister vooral naar de ondernemer die ik mentor, en laat hem de pijnpunten in zijn onderneming ontdekken. De verantwoordelijkheid om te leren ligt bij de founder. Legt hij zijn vragen niet voor aan mij, is het niet mijn taak om die te achterhalen.”

Vlaamse starters kunnen alle steun gebruiken

Bart: “Wie mentor wil worden, moet dat zeker doen. Een mentorship maakt je als ervaren ondernemer ook sterker. Je leert van de samenwerkingen, al is het maar omdat een founder vaak ook goede tegenargumenten heeft – redenen om de dingen toch anders aan te pakken dan jij adviseert.”

“In Vlaanderen hebben we weinig starters, weinig ondernemers. Zeker in vergelijking met de buurlanden. Wie dan toch de stap naar het ondernemerschap zet, mag wel wat steun krijgen. Als wij – als gevorderde ondernemers – die steun kunnen bieden, zijn we daar allemaal mee gebaat. Voor mij is het mentorship daarom een deel van onze social responsibility.”

“Maar wil een ondernemer vooral over zijn successen praten, dan is dit niks voor hem. Ik vermijd het om over mijn eigen bedrijf te praten. Alleen als ik zie dat een ondernemer exact dezelfde fout dreigt te maken, vertel ik over mijn ervaring. En dan heb ik het dus eerder over mijn fouten dan over mijn successen.”

Mentorship opnemen?

Kriebelt het om, net zoals Bart, een jonge ondernemer onder je vleugels te nemen? Hier kom je meer te weten over het mentorship en hoe je als mentor tot het netwerk kan toetreden.

Ben je zelf een startende/groeiende ondernemer en wil je een mentor zoals Bart? Via het Mentor Me programma krijg je toegang tot ons netwerk én krijg je gedurende 2 jaar een mentor toegewezen.