Spring naar de inhoud

Hoe weet je als ondernemer of je ergens mee moet stoppen?

Netwerk Ondernemen > Tips & Tricks > Hoe weet je als ondernemer of je ergens mee moet stoppen?

Maxim Sergeant zijn scale-up Bakeronline groeide de voorbije jaren sterk in verschillende landen. Hoewel hij in veel van die markten succesvol voet aan de grond kreeg, stootte hij ook op twee landen waar groeien moeizamer bleek dan verwacht: Polen en Spanje. Maxim wil zich nu uit één van deze landen terugtrekken en de salesactiviteiten stoppen. Maar hoe maak je de juiste keuze?

Hij legde zijn uitdaging voor aan ons roterend panel van mentoren tijdens de eerste aflevering van onze Mentor Room podcast.

vlnr: Pieter Lesage, Maxim Sergeant en Isabelle Vermeire

Wanneer moet je ergens mee stoppen?

Hoewel niet iedere founder van een start-up of scale-up kan meespreken over Maxim zijn specifieke uitdaging, stoot iedere ondernemer wel eens op de vraag: “wanneer moet je doorzetten en wanneer moet je stoppen met iets?” Het is een uitdaging waar Pieter Lesage, founder van innovatief designbureau Studio Dott. en Isabelle Vermeire, tot voor kort managing director van autoschadebedrijf Vecarro, over kunnen meespreken.

Buikgevoel

Isabelle besloot aan het einde van 2022 de boeken dicht te doen met Vecarro naar aanleiding van een bijzondere krapte op de arbeidsmarkt. Een beslissing die niet over één nacht ijs ging. Voor haar is er een zeer belangrijke indicator die je kan leiden in je beslissing. “Als ondernemer heb je wellicht al een buikgevoel over de juiste keuze. Mijn ervaring is dat je dat gevoel best volgt.”

Ze waarschuwt ook voor een nodeloze doorzettingsdrang die ze wel vaker bij founders ziet. “Het ligt altijd in je aard om te blijven doorzetten en proberen tot het punt dat je opeens wel de gewenste resultaten boekt. Dit kan ontmoedigend werken, als je geen return op je inspanningen krijgt. Daarom raad ik je aan op tijd de knoop door te hakken.”

Wees geen fan van jezelf

Als designer is ‘kill your darlings’ een dagelijkse realiteit voor Pieter Lesage. “Je moet altijd opletten dat je je geen fan bent van jezelf of je eigen product. Zeker als designer is het daarom belangrijk een team rond je te hebben dat constructieve en eerlijke feedback kan geven. Hierin is een cultuur van open communicatie key”, legt hij uit.

“Maar om specifiek in te zoomen op Maxim zijn situatie, is het vooral belangrijk het sluiten van één land te zien als een leerschool”, gaat hij verder. “Het kan enorm boeiend zijn om dit soort bedrijfsprocessen te ontdekken.”

Klanten kopen vaak dingen voor een andere reden dan dat je denkt.

– Pieter Lesage, Studio Dott.

“De sleutel ligt in voornamelijk in het begrijpen waarom je product in die landen niet van de grond komt. Klanten kopen vaak dingen voor een andere reden dan dat je denkt. Ga met hen in gesprek. Praat met prospecten en bestaande klanten in de regio en leer te begrijpen welke factoren voor hen belangrijk zijn. Daar trek je lessen uit die je in de toekomst nog kan inzetten wanneer je een nieuwe markt wil aanboren.”

Geen slechte zaak

Beide mentoren zijn het erover eens dat de activiteiten in een regio stoppen niet noodzakelijk een slechte zaak is. “Je gaat er in ieder geval zeer veel uit leren en een lijst factoren eraan overhouden die je helpen andere regio’s te verkennen. Wat je ook doet, het sluiten van een regio wordt een boeiend proces”, belooft Pieter.

Isabelle legt de klemtoon op de energie die het kost om een tegensputterende markt mee aan boord te krijgen: “Het sluiten van één regio gaat je ook weer meer bandbreedte geven om je te focussen op zaken waar je wel een meerwaarde uit haalt.”

Formule van drie

Tot slot concluderen de mentoren dat uitstel geen afstel is: “Er is een formule die steeds weer waar blijkt”, vertelt Pieter, “Het derde bedrijf dat met een specifieke offering een markt betreedt boekt het meeste succes. De eerste introduceert een nieuw concept, een tweede maakt het populair en een derde brengt het naar een groot publiek. Apple is hier heer en meester in, bijvoorbeeld. In alle producten die zij lanceren is het pad al geëffend hun concurrenten.”

Isabelle Vermeire ziet daarom mogelijkheden: “Misschien maakt een ander bedrijf de markt wel warm voor jouw product. Dan kun jij de vruchten ervan later plukken.” Een idee waar Maxim wel gehoor naar heeft. “Als dat het geval is, koop ik die concurrent meteen op. Dan zitten we weer in een groeiscenario.”

Maxim zijn conclusie

Aan het einde van de aflevering is Maxim er zelfs van overtuigd dat hij misschien zijn activiteiten in beide landen moet stopzetten. Hij bedankt Pieter en Isabelle in ieder geval voor hun inzichten en kan weer met een nieuwe kijk op zijn uitdaging verder.

Benieuwd wat jij kan opsteken uit onze eerste Mentor Room-aflevering? Beluister de hele aflevering nu via Spotify, Apple Podcasts, of jouw podcastkanaal bij voorkeur.

Luister hier naar de volledige aflevering