Netwerk Ondernemen

open menu sluit menu

Implementeer je strategie zonder ze te verliezen

1 april 2019

Stel dat je een verhuisfirma leidt. En elke dag verlies je 60 van de 100 dozen die je verhuist. Hoe lang duurt het voor je bedrijf failliet gaat, denk je? Of beeld je in dat je een tennisspeler bent. En tijdens elke wedstrijd die je speelt, sla je één op twee ballen in het net. Hoeveel wedstrijden zou je winnen, denk je? Volgens onderzoek dat is gepubliceerd in The Harvard Business Review, “realiseren bedrijven maar 40 tot 60 procent van het potentieel van hun strategie”. De rest gaat onderweg verloren of raakt niet over het net.

Steeds meer ondernemers beseffen dat een fantastische strategie om de nummer één te worden in hun sector niet meer voldoende is maar dat je die strategie ook moet omzetten in fantastische prestaties. En die brug tussen strategie en prestaties heet strategie-implementatie.

Wat kan jij eraan doen?

Het is niet voldoende om je bewust te zijn van het belang van een goede implementatie. Je hebt naast het besef ook de juiste vaardigheden nodig om strategie in de praktijk om te zetten. Laat je oa inspireren door een aantal praktische inzichten van strategie-implementatie expert Jeroen De Flander, medeoprichter van the performance factory en voorzitter van The Institute for Strategy Execution

Gebruik een eenvoudige kapstok voor je strategie-implementatie

Strategie-implementatie is complexer dan je op het eerste zicht denkt. Het is een mix van verschillende activiteiten, en de ideale combinatie is voor elke organisatie anders. Wat vaak ontbreekt, is een eenvoudig kader om al die verschillende bouwstenen te integreren en op een lijn te brengen.

Een hulpmiddel dat je hiervoor kan gebruiken is de ‘8’ zoals hiernaast afgebeeld. De 8 brengt de belangrijkste bouwstenen samen tot een samenhangend geheel maar bevat niet alle aspecten van het strategie-implementatieproces. Wat niet erg is want het is geen stijf stappenplan maar eerder een eenvoudig model voor strategie-implementatie. Hieronder leggen we de korte bouwstenen zoals aangegeven in de visual uit.

Of bekijk deze korte Engelstalige video van the Institute for Strategy Execution over de 8 (strategie-implementatiemodel).

Strategie-implementatie: de bouwstenen

1. Stuur je strategie bij

Een strategie is een lange termijn keuze voor de komende 3 tot 10 jaar en hangt ook af van de sector waarin je actief bent. Jouw strategie biedt je als onderneming een concurrentievoordeel tegenover je sectorgenoten. Elk bedrijf zou op regelmatige basis (meestal is dit jaarlijks) de gevolgde strategie moeten evalueren en bijsturen. Dit doe je op basis van veranderingen in de concurrentieomgeving en op basis van feedback van het succes van de voorgaande strategie-implementatiecyclus. Deze bijsturing gebeurt op regelmatige basis en op alle niveaus van het bedrijf. Daarom dat de strategie-update ook een vast onderdeel is van de 8. Het echte strategiewerk, dat één keer in de 3 tot 5 jaar aan de top van het bedrijf aangepakt wordt, hoort er niet bij.

2. Communiceer

Communicatie start vanaf het moment je nieuwe strategie (of strategie-update) goedgekeurd is door alle betrokken partijen. Duidelijke en transparante communicatie zorgt voor de nodige duidelijkheid en betrokkenheid bij de nieuwe (of aangepaste) strategie.

3. Cascadeer

Een strategie uitrollen is niets meer dan je bedrijfsdoelstellingen in kleinere stukken knippen voor het volgende, hiërarchisch lagere, niveau in je organisatie. Meestal stopt het proces op het niveau van de teams, de kleinste organisatorische eenheid. De omvang van de cascade wordt bepaald door de grootte van jouw organisatie. Het is van groot belang om alle doelstellingen te harmoniseren en op te volgen op basis van Key Performance Indicators of kortweg KPI’s genoemd.

4. Vergelijk en leer

Je strategie is een hypothese. Het is – op een gegeven moment – jouw beste inschatting van de weg naar succes, de route die volgens jou de grootste slaagkansen biedt voor de realisatie van je visie. Maar het blijft een inschatting. Het is daarom een goed idee om op het einde van elke implementatiecyclus even stil te staan en je hypothese te verifiëren. Vergelijk je initiële veronderstellingen met wat je geleerd hebt uit de voorbije implementatieronde. Bekijk ook steeds externe factoren aangezien deze kunnen wijzigen.

5. Projectmanagement

Initiative management is de stap waar mensen en middelen toegevoegd worden aan je strategierecept. Het is dan ook ongeveer de moeilijkste stap in het implementatieproces van een strategie – en dus ook de plaats waar het vaak misloopt. Initiative management omvat het selecteren, prioritiseren en opvolgen van de juiste strategische projecten.

6. Bepaal individuele doelstellingen

Individuele prestatiedoelen bepalen is een van de beste acties die je kan ondernemen om prestaties te verbeteren – of het nu om je eigen prestaties gaat, die van je team of zelfs die van de hele organisatie. Belangrijk is om alle individuele prestatiedoelstellingen te koppelen aan de globale strategie. Doe je dit niet, dan eindig je met fantastische persoonlijke doelstellingen … die niet nuttig zijn voor de organisatie!

Spendeer ook aandacht aan de manier waarop je tot een afspraak komt over doelstellingen. Het is de kwaliteit van de doelstellingen – inclusief het verband met de algemene bedrijfsstrategie – én de acceptatie van deze doelstellingen die zorgen voor succes.

7. Volg op en coach

Regelmatige mentoring motiveert mensen en vergroot hun kansen op succes. Het vereenvoudigt ook de uiteindelijke beoordeling van de prestaties. In feite is regelmatige mentoring veel belangrijker dan het formele evaluatiegesprek halverwege het jaar. Feedback krijgen is een must om de prestaties te verbeteren en is dus een belangrijke vaardigheid van een goede mentor.

8. Beoordeel prestaties

De meeste organisaties evalueren formeel de prestaties van de medewerkers op het einde van het jaar. Idealiter beantwoordt de evaluatie de vraag: “Zijn de individuele prestatiedoelstellingen bereikt?”. Zorg ervoor dat je een eerlijke beoordeling kan maken. Zo bestaan er verschillende technieken om je hierbij te helpen.

Veel bedrijven koppelen een financiële beloning aan het al dan niet behalen van doelstellingen. Dit is echter geen noodzakelijke voorwaarde om professioneel met individuele doelstellingen om te gaan.

Jeroen De Flander hielp ook onze deelnemers van Boost Me met hun strategy execution plan. Hij legde het framework uit waardoor ze gericht te werk konden gaan.

Terug naar overzicht

Reageer op dit artikel

(Je reactie moet goedgekeurd worden alvorens die op de website verschijnt)