Netwerk Ondernemen

open menu sluit menu

Martin Luther King Jr.– een man met een droom en wat wij als ondernemer daaruit kunnen leren

11 januari 2018

“If you can’t fly, then run.

If you can’t run, then walk.

If you can’t walk, then crawl.

But by all means, keep moving.”

 

Een getalenteerd spreker, een familiemens en een man met een droom. Zo ging Martin Luther King Jr. de geschiedenisboeken in. Een man die opkwam voor de mensenrechten en rassengelijkheid. Hij stootte op heel wat verzet en werd ook meerdere malen gearresteerd maar opgeven stond niet in zijn woordenboek. Op zijn 35 jaar nam hij de Nobelprijs voor de Vrede in beslag en werd ook de Voting Rights Act opgesteld. Een man wiens nalatenschap nog steeds verder leeft in het hart van gelijkgestemden.

Elk jaar wordt op 15 januari Martin Luther King Jr. herdacht en waar hij voor stond. Tijd om even stil te staan bij de lessen die elke ondernemer van hem kan leren.

 

  1. Dromen zijn er om na te jagen

Dromen, iedereen heeft ze. Maar ze zijn niets waard als je er niets mee doet.  Martin Luther King Jr. had een droom en die werd werkelijkheid. Hoeveel producten zijn er wel niet uitgevonden door personen die niet de eersten waren die erop kwamen. Verschil is dat zij de stap durfden nemen om hun droom, hun idee uit te voeren. Een echte ondernemer onderscheidt zich door niet alleen te dromen, maar ook effectief te doen.

 

  1. Formuleer een duidelijke missie

“I have a dream that one day this nation will rise up, live out the true meaning of its creed. I have a dream that one day on the red hills of Georgia sons of former slaves and the sons of former slave-owners will be able to sit down together at the table of brotherhood.”

Een duidelijke missie die vandaag de dag verder leeft in geschiedenisboeken. Zorg als bedrijf voor een duidelijke missie. Een die anderen inspireert.

 

  1. Geef nooit op

Op zijn pad naar mensenrechten gelijkheid kwam Martin Luther King Jr. heel wat obstakels tegen. Zo werd hij meerdere malen opgepakt en moest hij omgaan met heel wat verzet. Je zou op dat moment de handdoek in de ring kunnen gooien, maar hij bleef doorgaan. Elke ondernemer krijgt te maken met ups & downs. De ene al wat zwaarder als de andere. En ja, soms kan je niet anders dan stoppen maar hou steeds in je achterhoofd dat al wat je achterlaat, ook niet kan slagen.

 

  1. Doorbreek status quos

Voor zij die na de Civil Right Act zijn geboren, is het vaak moeilijk in te beelden dat racisme wereldwijd een rol speelde. Afro-Amerikanen hadden weinig of bijna geen rechten. Dankzij Martin Luther King Jr. kwam hier verandering in en werd een status quo doorbroken. Grote veranderingen zijn mogelijk, mits volharding en inzet! Zo geloofden experten ook ooit dat er nooit een Afro-Amerikaan president zou worden of dat homo huwelijken zouden toegelaten worden. Zij hadden ongelijk.

Als ondernemer moet je meesurfen op de golf van verandering, doe je dat niet, dan blijf je achter en heb je meer kans op falen. Denk maar aan de evolutie van gedrukte naar online media, of de evolutie naar de gedeelde economie zoals Uber en AirBnB. De wereld is in constante verandering, status quos worden doorbroken en als bedrijf mag je je ogen hier niet voor sluiten. Want hoe je het draait of keert, veranderingen komen eraan en de ene al wat sneller dan de andere.

 

  1. Bouw strategische partnerships op

Martin Luther King Jr. stond niet alleen in zijn strijd tegen rassenongelijkheid. Tijdens de Selma mars stond naast hem, een non en een rabbijn. Een strategische zet die zijn boodschap alleen maar versterkte en meer mensen overtuigde van zijn standpunt. Als ondernemer is het van even groot belang om de juiste partnerships te sluiten met influencers want dat zal jouw business alleen maar vooruit helpen.

 

  1. Maak mensen warm voor jouw product/dienst

Martin Luther King Jr. zijn succes is ook te wijten aan zijn grote groep aanhangers. Zij namen deel aan demonstraties en overtuigden andere mensen om achter zijn boodschap te staan. Op heden is het nog makkelijker om een boodschap te verspreiden dankzij de opkomst van sociale media, smartphones en internet. Als bedrijf moet je hier op inspelen want een negatieve review, kan al snel duizenden mensen bereiken.

Terug naar overzicht

Reageer op dit artikel

(Je reactie moet goedgekeurd worden alvorens die op de website verschijnt)