Spring naar de inhoud

Niels Vandecasteele: “Onze blinde vlek was onze sales pitch”

Netwerk Ondernemen > Opschalen > Niels Vandecasteele: “Onze blinde vlek was onze sales pitch”
Quote Niels Vandecasteele

Boost Me richt zich op pijlsnelle groeiers. Of liever: ondernemers die pijlsnel wìllen groeien. Niels Vandecasteele is zo’n ondernemer: hij nam deel aan Boost Me in 2018. Zijn pijnpunt was toen zijn sales pitch.

Niels startte enkele jaren geleden met het succesvolle Merchandise Essentials, dat in 2021 omgedoopt werd tot Sunday. Topkwaliteit is prioriteit: Niels en zijn team maken hoogwaardige kleding die je – nou ja – met veel plezier op een zondag draagt! Bovendien bracht Niels in 2021 zijn eerste boek uit: ‘Iedereen Superfan’. Hoe blikt hij terug op Boost Me?

Waarom Boost Me werkt

“Het was een bewuste keuze om niet aan alle incubator programma’s mee te doen. Eigenlijk hadden we voor Boost Me slechts één ander programma gevolgd, in onze pre-start fase. Toen ik over Boost Me las in een nieuwsbrief, was ik meteen geïnteresseerd. Na het intake gesprek was ik verrast door de persoonlijke aanpak. Dat maakte dat ik me inschreef.”

“Vanaf het begin was het duidelijk dat aanwezigheid verplicht was tijdens de verschillende onderdelen van het traject. Dit zorgt voor de nodige toewijding, wat de groep alleen maar heeft versterkt. Doordat je alles samen beleeft als groep, durf je je ook meer open te stellen. En net dan leer je enorm veel bij.”

Learnings & groeiresultaat

“Zowel op persoonlijk vlak als op business vlak heb ik veel geleerd. Op persoonlijk gebied heb ik veel meegenomen door de omgang met andere ondernemers. Vooral die openheid heb ik ook doorgetrokken in mijn dagelijkse leven. De sales sessies door Michael Humblet gaven mij een echte boost.”

“De dagen na de sessie heb ik zijn tips meteen toegepast op onze sales pitch en presentatie. Ook onze sales strategie is aangepast en we merkten meteen sterke resultaten. Normaal registreren we op een jaar tijd een groei van 50%. Maar van oktober 2018 tot oktober 2019 zaten we op een groei van 230%. Dat is het resultaat van een aantal factoren die samenkomen, waaronder onze aangepaste strategie en sales pitch.”

Sales pitch was een blinde vlek

“Die sales pitch was echt onze blinde vlek. Het was niet makkelijk klanten te overtuigen dat wat wij doen een must-have is in plaats van een nice-to-have. Dankzij de sales sessie van Michael Humblet, maar ook dankzij de Growth Day heb ik enorm veel bijgeleerd en onze sales pitch kunnen optimaliseren. Onze pitch maakt nu ook echt deel uit van onze sales strategie. Het plaatje klopt.”

“Het aha-moment dat me het meest is bijgebleven, is wanneer ik mijn aangepaste sales pitch voor de andere deelnemers moest brengen. Ik had enorm veel werk gestoken in het herwerken van die pitch. En om te zien dat dat ook een licht deed branden bij de andere ondernemers… dat gaf me echt een extra boost.”

Ook grenzen verleggen?

Twaalf gelijkgestemde ondernemers met groeiambities worden 8 dagen, verspreid over 4 maanden, uit het operationele getrokken om te werken AAN hun onderneming, in plaats van IN hun onderneming. Via concrete strategie, professionele begeleiding en peer-2-peer learning timmeren ze aan hun groeiplan. De stip aan de horizon? Succesvol schalen en/of internationaliseren.

VLAIO ondersteunt ambitieuze (inter)nationale groeiers die deelnemen aan dit programma.Kandidaten worden zorgvuldig geselecteerd, om een sterk complementaire groep samen te stellen.