Spring naar de inhoud

Ondernemen met impact: Redopapers & Robinetto

Netwerk Ondernemen > Impact-ondernemen > Ondernemen met impact: Redopapers & Robinetto

Impact-ondernemen, je hoort het begrip overal. Maar wat betekent dat nu eigenlijk in de praktijk? Linde Luyten van Redopapers en Jeroen Vereecke van Robinetto vertellen graag hoe zij met hun bedrijf verschil maken. Ondernemen met impact in twee succesvolle voorbeelden. Kijk, lees of luister mee via onze podcast.

Samen met co-founder Tille Lingier richtte Linde Luyten Redopapers op. Wat begon als een passie van twee grafisch ontwerpers met een hart voor duurzaamheid, groeide in een paar jaar tijd uit tot een volwaardige onderneming die papieroverschotten van drukkerijen omzet in een volledig circulaire en hippe papierlijn.

Jeroen Vereecke richtte Robinetto op in 2018, met als doel mensen zo veel mogelijk duurzaam water te laten drinken. Niet verpakt en niet getransporteerd water, gewoon uit de kraan. Robinetto zorgt daarom vooral in een B2B-context voor tap- en waterkoelsystemen, of toestellen om bubbels toe te voegen aan kwalitatief kraanwater.

 

Wat betekent ondernemen met impact voor Redopapers & Robinetto?

Linde: “We monitoren hoeveel papier we redden. Vorig jaar konden we zo’n vijf ton papierafval herbestemmen voor Redopapers. We hebben dus al wel wat impact, maar we streven natuurlijk naar meer, naar nog duurzamer. Ook op maatschappelijk vlak zetten we in op duurzaamheid: zo werken we samen met maatwerkbedrijven, waarbij mensen die geen plek vinden op de reguliere arbeidsmarkt toch volgens hun mogelijkheden taken uitvoeren. Zo zijn er elke week vijftig mensen in de weer om ons papier te sorteren. En ook daarin willen we in de toekomst verder groeien.”

Jeroen: “Onze impactdoelstellingen zijn verankerd in onze statuten. Eigenlijk is het simpel: we willen zo veel mogelijk mensen overtuigen om geen voorverpakt water meer te drinken, en te kiezen voor kraanwater. Onze impact berekenen we door bijvoorbeeld te meten hoeveel liter water er via onze machines wordt getapt. Elke liter water door onze systemen is een liter die niet verpakt en getransporteerd moet worden.”

“We geloven dat we zo een miljard verpakkingen kunnen uitsparen. Niet alleen, daarvoor zijn ook andere spelers op de markt nodig. Maar we willen wel de aanjager zijn. In ons eerste werkjaar vermeden we een miljoen waterflessen. Dat lijkt veel, en dat is het ook wel. Maar als je weet dat de Belg jaarlijks gemiddeld 120 liter voorverpakt water drinkt, is er echt nog wel groeimarge om onze impact te vergroten.”

 

Noodzakelijk & nobel ondernemen, maar niet altijd gemakkelijk?

Linde: “Klopt. Een papierlijn op de markt brengen met nieuw materiaal is goedkoper en minder complex. Werken met restpapier kost meer tijd. En doordat we andere bedrijven betrekken bij onze onderneming komen er ook vaak logistieke uitdagingen op ons pad. Maar onze eindklanten reageren erg positief op ons verhaal en begrijpen voor welke uitdagingen we staan.”

“Nu we groeien, merken we ook dat de dingen die we eerder vanuit een ideologie deden anders moeten. Een voorbeeld: we verpakten de bestellingen uit de webshop in hergebruikte verpakkingen van andere bedrijven. We worden alsmaar groter, dus moeten we dit op een meer structurele manier aanpakken en nadenken over nieuwe samenwerkingen.”

Lees verder onder de foto

Robinetto en Redopapers

Redopapers maakt circulaire papierlijnen van overschotten, Robinetto’s tapkranen zetten aan tot onverpakt & duurzaam water drinken

Jeroen: “Er zijn veel uitdagingen voor wie wil ondernemen met impact – los van de challenges die ook de traditionele bedrijven tegenkomen. Een van de grootste valkuilen in onze sector is dat we overkomen als té activistisch en lijken te preken. Ik heb Robinetto opgericht om verschil te maken, maar het blijft ook een bedrijf en we moeten met oplossingen komen voor problemen die mensen ervaren. Ik wil ook niet de hele tijd verkondigen dat iemand slecht bezig is omdat hij flessenwater drinkt. Het is vaak zoeken naar een evenwicht tussen het dna van onze onderneming en op een eerlijke en efficiënte manier commercieel groeien.”

“Kijk, zo’n 40% van de Vlamingen drinkt alleen flessenwater. Ondanks de jarenlange campagnes van de overheid. Dat moet dus beter kunnen. Robinetto is een impactonderneming waarmee we maatschappelijk verschil willen maken, maar we moeten natuurlijk ook een gezond bedrijf blijven en – onder andere – winst genereren. Ik geloof dat dat mogelijk is: een bedrijf zijn dat winst maakt, zijn medewerkers correct betaalt en toch ook verschil maakt. Kom mij binnen vijf jaar nog eens vragen of het gelukt is, maar ik denk echt van wel en wil dat ook bewijzen.”

Is het makkelijker om te starten als impact-onderneming dan om een bestaand bedrijf duurzaam of circulair te maken?

Linde: “Dat hangt af van het soort bedrijf, denk ik. Produceer je een product, dan raad ik aan om over te schakelen naar lokale partners. Oké, dat is niet altijd de meest goedkope optie, maar het voordeel is dat je vaak een goed en snel contact hebt met je leveranciers. De iets hogere eindprijs kan je ook verantwoorden aan je eindklanten. Zij hebben dan de keuze om een traditioneel product te kopen, of om bij te dragen aan een meer duurzame wereld door voor jou te kiezen.”

“Wil je ondernemen met impact is het ongelooflijk belangrijk dat de bedrijfsleiding achter die filosofie staat. En hoe groter de organisatie is, hoe moeilijker het zal zijn om iedereen mee te krijgen in het verhaal. Een goede tip: betrek alle lagen van de organisatie en laat hen input geven. Zo wordt iedereen mee verantwoordelijk gesteld.”

Jeroen: “Daar sluit ik me bij aan, iedereen moet zijn steentje bijdragen. En wie een bestaand bedrijf wil omturnen tot een impactonderneming, moet zich in de eerste plaats niet de vraag stellen ‘Wat moeten we doen om duurzamer of meer circulair te worden?’. Maar wel: ‘Kunnen we ergens mee stoppen?’ Denk dan aan verpakkingen of overbodige producten. Dat kan al veel verschil maken.”

“Wat Linde zegt over de bedrijfsleiding, klopt ook. Practice what you preach of walk the talk. Probeer het niet als je er zelf niet kan achter staan. En nog een tip: schaf de functie van CSR-verantwoordelijke af. Duurzaamheid kan je niet beperken tot een afdeling, het zit in je hele bedrijfsvoering.”

Linde: “Ik heb ook nog één concrete tip: onderzoek eens welke reststromen je produceert. Misschien creëer je wel veel warmte tijdens het productieproces en moet je die afvoeren. Check dan eens of er geen onderneming in de buurt is die juist warmte nodig heeft. Elke grondstof heeft zijn waarde. En de grondstof die jij verliest kan interessant zijn voor een partner.”

Jullie volgen allebei het Mentor Me traject. Waarom beslisten jullie om daarin te stappen?

Linde: “Redopapers is ontstaan vanuit een passie. Toen we een bedrijf oprichtten, moesten we veel leren, en nog altijd zijn we atypisch in onze bedrijfsvoering. Daarin begeleid worden is heel waardevol. Hoe atypisch we ook te werk gaan, aan het einde van het jaar moeten onze cijfers ook wel kloppen.”

Jeroen: “Daar sluit ik me bij aan. Het is interessant om een klankbord te hebben dat vanuit een ander perspectief vertrekt. Om aan zo iemand uit te leggen wat je juist doet of wil doen en moeilijke vragen te krijgen, is boeiend. Het is als impactondernemer gevaarlijk om in de bubbel van semi-activistische ondernemers te blijven zitten. En dan is het juist heel goed om van iemand te horen: Tof dat je de wereld wil redden, maar hoe zit het met de rest van je bedrijf?

The Impact Seats

Elk jaar maken impactondernemers zoals Redopapers en Robinetto kans op een gratis mentoring traject van één jaar, mede dankzij steun van Stad Antwerpen. Via een selectiecomité selecteren we acht start-ups met een duurzaam business model. Zij worden gratis én belangeloos begeleid door een ervaren ondernemer.