Netwerk Ondernemen

open menu sluit menu

Creativiteit wint altijd

20 juli 2020

Ondernemers op de sofa

– met Dieter Veulemans en Gil Dejonghe van CityCubes –

📹  Bekijk het volledige interview via ons Youtube-kanaal 📹

Met Netwerk Ondernemen is het onze missie om enerzijds ondernemers, start-ups en scale-ups d.m.v. onze programma’s te mentoren doorheen hun groeitraject. En anderzijds om ondernemers met elkaar in contact te brengen om zo elkaars groeiverhaal te boosten en een sterk netwerk uit te bouwen waar ze steeds op kunnen terugvallen.

Een van die groeibedrijven is CityCubes. We verwelkomen daarom Dieter Veulemans en Gil Dejonghe in onze “Ondernemers op de sofa”-vlog, -blog, -podcast om jou te inspireren met hun ondernemersverhaal, de uitdagingen waar zij vandaag tegenaan kijken en hun unieke partnership! 

Hoe hebben jullie elkaar gevonden? 

“Ik ben 6 jaar geleden met CityCubes gestart bij Start it @KBC, toen nog in de boerentoren in Antwerpen, terwijl ik mijn weg aan het zoeken was doorheen alle administratieve en strategische zaken die bij de opstart van een eigen zaak komen kijken”, vertelt Dieter.

“In die periode kreeg ik de kans om een van mijn cubes op locatie te plaatsen bij een nieuwe klant, waar ik toevallig Gil tegen het lijf liep. Een paar koffieM en een reis naar Australië verder, waren we officieel partners. De rest is history”.

📹  Bekijk het volledige interview via ons Youtube-kanaal 📹

Hoe hebben jullie de rollen verdeeld? 

“De rolverdeling is organisch gegroeid op basis van onze persoonlijke sterktes”, vertelt Gil. “Ik neem meer het structurele en financiële luik op mij en Dieter is dan weer het creatieve brein achter CityCubes”.

“Ik vertrouw blindelings op Gil en weet ook dat ik zonder hem niet had gestaan waar we nu staan. Doordat we elkaar ondertussen zo goed kennen en vlot communiceren, zitten we heel snel op eenzelfde lijn waardoor we snel kunnen schakelen”, vult Dieter aan.

Wat waren jullie grootste uitdagingen de afgelopen jaren? 

“We zijn al wel wat uitdagingen aangegaan op projectmatig vlak, maar niets wat we niet konden waarmaken. Een nieuw project brengt steeds challenges met zich mee, maar het eindresultaat zal er altijd staan”, vertelt Dieter. “Op financieel vlak is Gil heel sterk in het monitoren van de cashflow waardoor we in dat luik nog nooit echt problemen ondervonden hebben. Voor mij persoonlijk was de moeilijkste periode toen Gil een aanbod kreeg in het buitenland”.

“Dat is, achteraf gezien, de trigger geweest om te reflecteren over de afgelopen 5-6 jaar en van daaruit onze doelen voor de komende jaren scherp te stellen”, vult Gil aan. “Wat mij uiteindelijk hier heeft gehouden, is mijn innerlijke tweestrijd waarbij het gras aan de andere kant altijd wel groen zal zijn. Ik zeg bewust niet per se groener, maar groen. Het feit is echter dat ons CityCubes-verhaal nog niet af is, en dat er nog wel wat zaken zijn waar we de komende jaren samen naartoe willen werken”.

Wat zijn de grootste wins waar je vandaag met fierheid op terugblikt? 

“De voorbije jaren hebben we al heel wat mooie projecten kunnen opleveren. Maar het moment dat we Tomorrowland als klant mochten toevoegen aan ons portfolio is alles toch wel in een stroomversnelling geraakt. Er is toen zelfs een artikel in De Tijd verschenen, met dank aan Netwerk Ondernemen (knipoogt). Dat is bij Lidl terechtgekomen, die uiteindelijk is uitgegroeid tot een klant die goed was voor 20-30% van onze omzet”, vertelt Dieter. “We zijn dan ook trots dat we ons steentje hebben mogen bijdragen aan de imago-switch van Lidl.”

📹  Bekijk het volledige interview via ons Youtube-kanaal 📹

Welke uitdagingen gaan jullie vandaag tegemoet? 

“COVID-19 is op zakelijk vlak een van de grootste uitdagingen die we de komende tijd zullen moeten aangaan”, vertelt Gil. “Van de ene op de andere dag is onze volledige markt rond pop-up events, en alles wat daarbij komt kijken, verdwenen. We zijn van volledig on-target, en zelfs voor op schema, naar 0,00 EUR omzet gegaan. Letterlijk! We zitten ondertussen in week 13 van de lockdown en sinds deze week kunnen we terug met licht positivisme vooruit kijken. Vorige week echter zat ons energiepeil op een all time low”, vertelt Gil.

“Maar Dieter zou Dieter niet zijn als hij niet op zoek zou gaan naar kansen en opportuniteiten om deze lange-termijnmarathon uit te lopen.”

Welke opportuniteiten heb je gegrepen? 

“Net zoals we via CityCubes kijken naar hoe we meerwaarde kunnen creëren voor onze klanten, heb ik nu gekeken naar de pijnpunten in de markt omwille van het corona-virus en heb ik een investering gedaan om Disinfect op te richten” vertelt Dieter.

“Disinfect produceert en installeert containerunits die ontsmetting vernevelen op zowel de winkelkarretjes als de consument. Op die manier kunnen winkels coronaproof heropstarten. Hiermee hebben we de internationale pers gehaald en zijn we ondertussen uitgegroeid tot een global leading brand op disinfect gebied. We zijn ondertussen actief in diverse landen: Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, UK, … en werken via een licentiemodel samen met lokale partners.”

Wat zijn jullie plannen voor deze zomer? 

“We hebben onze smile-safari in een coronaproof jasje gestoken. Deze zal dit jaar plaatsvinden in Brussel. We willen op die manier de festival-sfeer toch tot bij de mensen brengen én ons creatief ei kwijtraken”, vertelt Dieter.

“Creativiteit wint altijd en dat is onze sterkte”, vult Gil aan. “Dankzij onze creativiteit, ons enthousiasme en het feit dat we getraind zijn om snel te schakelen, kunnen we ons blijven onderscheiden en opportuniteiten creëren. In een hoekje zitten tobben over het feit dat het normale weg is, heeft geen zin. We creëren emotie door fysieke belevenissen  en zolang mensen blijven buitenkomen en nood hebben aan sociale interactie is er toekomst voor onze sector”, besluit Gil.

Hebben jullie tips voor andere ondernemers?

“Wij hebben gemerkt dat de grote internationale merken hun budgetten bevriezen. Bij de lokale spelers echter, begint alles terug wat in beweging te komen wat opnieuw mogelijkheden biedt. Als we één tip kunnen geven, is het om een veelzijdig klantenbestand uit te bouwen naar de toekomst toe”, vertellen Gil en Dieter.

Een laatste vraag om mee af te sluiten. Wat betekent Netwerk Ondernemen voor jullie? 

“Netwerk Ondernemen is een echte springplank geweest voor CityCubes. Het Mentor Me traject heeft mij gepusht om na te denken en businessplannen te maken. Mijn mentor, Guy Schuermans, verplichtte mij ook om verantwoording af te leggen en gaf mij de nodige duw in de rug om door te groeien”, aldus Dieter.

“Voor mij staat Netwerk Ondernemen voor het uitbouwen van waardevolle connecties met andere ondernemers, experts, .. Die connecties worden versterkt dankzij het Boost Me programma waardoor je echt in een community van gelijkgestemden terechtkomt waarmee je kunt praten, sparren, brainstormen, ..”, vertelt Gil.

Ondernemers voor ondernemers!

 

Bekijk het volledige interview via ons Youtube-kanaal of beluister onze Podcast via Spotify of Apple Podcasts

Terug naar overzicht

Reageer op dit artikel

(Je reactie moet goedgekeurd worden alvorens die op de website verschijnt)