Netwerk Ondernemen

open menu sluit menu

Op de sofa met Gert Ysebaert – CEO Mediahuis

31 januari 2018

Voor jonge groeibedrijven is het in contact komen met de juiste mensen binnen een bedrijf niet altijd even makkelijk. Vooral bij de grotere bedrijven is het niet vanzelfsprekend om met een CEO aan tafel te zitten. Netwerk Ondernemen en Limburg Startup sloegen de handen in elkaar en kwamen met het concept ‘Pitchen voor de CEO’. Een unieke kans voor jonge groeibedrijven om te pitchen rechtstreeks bij de CEO van grote bedrijven.

Op 6 maart vindt de volgende editie van Pitchen voor de CEO plaats met Gert Ysebaert. Gert is sinds 5 jaar CEO bij Mediahuis. Wij zaten alvast even samen met hem om te polsen naar zijn verwachtingen.

Hoe staat Mediahuis tegenover samenwerkingen met startups/scale-ups?

Binnen Mediahuis volgen we startups/scale-ups die actief zijn binnen sectoren die ons interesseren zeer breed op. We hebben zelfs iemand in ons intern team die dit op de voet volgt. In het verleden hebben we reeds geïnvesteerd of samenwerkingen afgesloten met jonge groeibedrijven. Dit zijn meestal bedrijven die reeds een bewezen business model hebben en zich in een groeifase bevinden en dus vaak op zoek zijn naar funding.

Mediahuis heeft reeds samengewerkt met scale-ups maar waarom lopen vele samenwerkingen vast? 

Het is niet altijd even makkelijk een match te vinden tussen de ambitie van de jonge onderneming enerzijds en de gevestigde structuren binnen Mediahuis anderzijds. Scale-ups en startups hebben bijna allemaal een bepaalde richting in gedachten die ze uit willen en waar ze moeilijk van willen afwijken. Bij Mediahuis hebben we ook een bepaalde strategie vooropgesteld en de match tussen die 2 is vaak de uitdaging waar niet altijd in geslaagd wordt die te overwinnen.

Op 6 maart krijgen enkele jonge groeibedrijven de kans om voor jou te pitchen. Maar wat zoekt Mediahuis in een samenwerking met startups/scale-ups?

We zitten volop in een digitale revolutie en als bedrijf proberen we intern ook steeds in te zetten op innovatie. Het voordeel van samenwerken met startups en scale-ups is de snelheid die zij kunnen maken. Zij kunnen heel kort op de bal spelen en daar hebben wij het vaak moeilijker mee. Bij een groter bedrijf duren de beslissingsprocedures vaak langer en dat geduld hebben vele startups/scale-ups niet.

Het concept van Pitchen voor de CEO is iets dat me persoonlijk intrigeert. Ik heb heel veel bewondering voor jonge groeibedrijven. Zij kijken vaak met een andere blik naar een business en disrupten ook vaak bestaande business modellen. En dat werkt voor Mediahuis ook heel verfrissend en inspirerend.

Waarom zouden jonge groeibedrijven zich moeten inschrijven voor Pitchen voor de CEO?

Je hebt als jong groeibedrijf niets te verliezen. Vaak verdoe je uren in meetings terwijl je na 2 minuten al weet of er business uit komt of niet. Dankzij deze formule weet je heel snel of er een match is of niet. Het is een laagdrempelige manier om voor jonge groeibedrijven in contact te komen met Mediahuis. Voor zij die nog iets minder ver staan met hun business kan het ook een reality check zijn door eens van gedachten te sparren. Maar ook voor ons is het een manier om snel in contact te komen met startups en scale-ups waarvan we misschien nog niet wisten dat ze bestonden. En wie weet komt er wel iets moois uit als er een match is!

Wil jij ook graag komen pitchen voor Gert Ysebaert van Mediahuis?

Stuur dan een 1 minute pitch door voor 19/02 naar info@netwerk-ondernemen.org waarin je kort de meerwaarde van jouw dienst/product voor Mediahuis toelicht.

Terug naar overzicht

Reageer op dit artikel

(Je reactie moet goedgekeurd worden alvorens die op de website verschijnt)