Netwerk Ondernemen

open menu sluit menu

Ritchie & PomTon eren Belgische limonade-traditie

7 januari 2021

Ondernemers op de sofa

Tradities zijn er om bewaard te worden. Dat weten ook Jan Verlinden en Kim Huyskens . Zij halen met Ritchie en PomTon de Belgische limonade-traditie van onder het stof. Op onze sofa praten ze openlijk over ondernemen ‘in your fourties’, het plaatsje op de markt naast de Amerikaanse conglomeraten en hun visie op auto-financiering. 

Ritchie & PomTon: gewoonweg leuke merken

Limonades zijn gewoonweg leuk, zeker als ze lokaal zijn. Dankzij de ‘winkelhier’-trend zagen heel wat nieuwe nichespelers het levenslicht. Zo ook Ritchie en PomTon. “Vroeger had elke kleine brouwerij een eigen limonade”, steekt Jan van wal. “Ook mijn vader maakte zelf limonades en cola. Als kind herinner ik me dat ik dit erg lekker vond. Met het verdwijnen van de brouwerijen tussen de jaren ’50 en ’70, verdwenen ook de limonades. De meeste limonades die vandaag bestaan, zijn die van grote Amerikaanse conglomeraten. Met Ritchie wil ik deze Belgische traditie terugbrengen.”

Kim vult aan: “PomTon is geen nieuw product. In de jaren ’70 vond mijnheer Lacoste deze alom bekende mix uit op de Franse golfbanen. Sindsdien wordt het gedronken onder namen zoals Pomton of Eskimo. Dat is het leuke en gekke aan ons verhaal: wij hebben niets uitgevonden, maar faciliteerden iets waar niemand anders voor ons aan dacht. En daar zijn we best fier op”.

Gedeelde passie voor marketing en fun 

Jan en Kim hebben beide een passie voor marketing. “Op mijn 22 had ik het klassieke vader-zoon gesprek: neem je de zaak over of niet? Ik zag het toen niet zitten om rond de kerktoren te blijven wonen. Mijn vader maakte als kleine brouwerij ook een eigen tafelbier, maar die traditie was in de jaren ’90 op sterven na dood, net als de limonades. Ik besloot toen om mijn passie te volgen en heb sindsdien op heel wat marketing departementen gewerkt van grote bedrijven. Later vond ik dat de tijd rijp was om de traditie terug te brengen, maar vooral om me tot aan mijn pensioen te kunnen amuseren”, vertelt Jan.

Ik wil me tot aan mijn pensioen kunnen amuseren

“Ik heb ongeveer hetzelfde parcours als Jan doorlopen”, vervolgt Kim. “Hoewel ik de laatste elf jaren wel wat andere bedrijven mee heb opgericht. Vooral met een culturele insteek, maar ook enkele horecazaken en Playpass. Entertainment is dus zeker een rode draad bij mij. Door mijn ervaring bij RedBull kreeg ik af en toe het voorstel om ergens mee in te stappen, maar dat ketste ik af. PomTon is zo’n oprecht product, het is niets functioneel zoals een energie- of gezondheidsdrankje. Het is gewoon een lekkere, simpele dorstlesser.”

Ondernemen in je veertigjaren heeft z’n voordelen

“Sommigen verklaarden mij zot om op mijn 47ste een eigen bedrijf op te richten en limonade te verkopen”, zegt Jan. “Maar eigenlijk is dat geen dom idee. Ik zit niet aan het einde van mijn carrière, maar in het midden ervan. Als ik nadenk over wat ik de komende 20 jaren wil doen, is dat vooral mezelf amuseren.”

Ondernemen in je veertigjaren heeft volgens Jan grote voordelen voor je kapitaal, je valkuilen en je netwerk. “Doordat ik doorheen de jaren al wat kapitaal kon opbouwen, hoefde ik als beginnend bedrijf geen kapitaalzoektocht te ondernemen. Bovendien bouwde ik reeds een breed netwerk op dat Ritchie mee heeft gevormd naar het merk dat het vandaag is. Nog een extra surplus is dat je in het verleden heel wat fouten gemaakt hebt die je nu niet meer maakt. En die fouten maakte je op iemand anders zijn kosten (lacht).”

Ik zit niet aan het einde van mijn carrière, maar in het midden ervan.

Kim en zijn partner Nathan schillen qua leeftijd een generatie. “Ik sluit me aan bij wat Jan zegt, maar ik zie ook een grote complementariteit bij mezelf en mijn jongere partner. Dat ‘jonge wolven’-gehalte is enorm motiverend. Ik maak bepaalde binnenbochten omdat ik sommige fouten in het verleden al eens gemaakt heb. Maar die push van een generatie jonger is een ongelofelijk interessante en complementaire meerwaarde.”

The big guy from Atlanta

Als wij Belgen aan frisdrank denken, springt één bepaald colamerk meteen te binnen. “Het gevecht met de grote Amerikaanse conglomeraten is onbegonnen werk.”, zegt Kim. “Wij zien PomTon dan ook als een flexibele strohalm waar de grote pletwalsen gerust over kunnen rollen.” Jan gaat akkoord: “We moeten geeneens denken aan het woord concurrentie. Een dag slecht weer heeft meer impact op de grote merken dan ons bestaan.”

PomTon is een flexibele strohalm waar de grote pletwalsen gerust over kunnen rollen

Langs de andere kant is het aanbod van frisdranken wel erg homogeen. In Duitsland zien we de trend zich al doortrekken: op een Berlijns terrasje heb je wél al een vrij grote keuze aan lokale frisdranken. “Zowel de consument als de retail zijn geïnteresseerd in nieuwe, leuke, misschien iets duurdere, maar toch vooral kwalitatieve producten“, zegt Jan. “Voor ons als nichespeler ligt daar de interessante markt. Elke Belg drinkt gemiddeld één blikje frisdrank per dag. Dat zijn meer dan 4 miljard consumpties. Als ik er daar een paar 100.00 van kan over nemen, ben ik al tevreden. We spelen in een grote markt, met een klein stukje ervan kan je als bedrijf al winstgevend zijn.”

Ook de ‘koop lokaal’ trend is een realiteit die wij heel hard voelen“, vult Kim aan. Mensen hechten er waarde aan en de coronacrisis heeft dit gevoel nog eens versterkt. Dit creëert kansen. Ik zie het ook in andere sectoren duidelijk naar voren komen, maar het is eerder gebaseerd op een buikgevoel dan op harde statistieken.”

Autofinanciering & onafhankelijkheid: een bewuste keuze?

Voor Jan is autofinanciering een heel bewuste keuze. “Ik wil mijn eigen baas zijn”, verduidelijkt hij. “Bijkomend kapitaal binnen halen, betekent ook mensen betrekken in hoe je de dingen doet. Ik zie dit voor Ritchie niet gebeuren in de nabije toekomst. Het voordeel is dat wij veel outsourcen, zoals de productie, het logistieke en een deel van de marketing. We hebben niet veel kapitaal nodig om het merk te doen groeien. Je hebt je rotatie en genereert cash waarmee je de groei kan financieren. Dan groeien we maar zo snel als de cash die we kunnen genereren.

Geen cheque in de wereld die me kan motiveren om te verkopen.

Kim staat met PomTon wel meer open voor externe financierders: “We hebben wel de ambitie om meer dan 50% bij ons te houden, maar staan open voor financiering. Ook omdat we nog enkele andere producten in de pipeline hebben zitten. Wij willen van Pomton naar PomTon ™ gaan. Ook buiten België kijken we naar gelijkaardige producten die in ons concept en trademark passen.”

De ambities van Jan en Kim verschillen dan ook ietwat. “Binnen tien jaar wil ik dat Ritchie een bekend merk is in België. Maar bovenal, wil ik me met Ritchie amuseren tot aan mijn pensioen. Geen cheque in de wereld die me kan motiveren om dat te verkopen“, concludeert Jan.

Wat heeft Netwerk Ondernemen voor jullie gebracht? 

Jan: “Ik heb wel wat ervaring bij grote bedrijven, maar niet in het oprichten van een eigen zaak. Je komt dingen tegen die je niet weet. Ik heb het geluk gehad om bij Start It @KBC te zitten, waar je aan het begin meteen met heel wat praktische vragen terecht kan bij het netwerk. Naarmate je groeit, dringen andere vragen zich op en zo kwam ik bij Netwerk Ondernemen terecht. Het grootste voordeel van Netwerk Ondernemen is het netwerk van verschillende types ondernemers, met elk hun verschillende ervaringen. Je mag nooit onderschatten dat wanneer je iemands hulp vraagt, mensen ook echt bereid zijn om te helpen. Dat is het leuke aan het netwerk.”

Bekijk het volledige interview via ons Youtube-kanaal 📹

of beluister de podcast 👇

Lees ook:

Terug naar overzicht

Reageer op dit artikel

(Je reactie moet goedgekeurd worden alvorens die op de website verschijnt)