Netwerk Ondernemen

open menu sluit menu

Tips & tricks voor jouw business tijdens COVID-19

7 april 2020

Op 26 maart organiseerden we onze eerste Virtuele Meet-Up met onze founders en mentors. Waarom? Omdat de corona-crisis heel wat gevolgen heeft, groot of klein, voor heel veel ondernemers. Nu meer dan ooit moeten we elkaar steunen. Doel van deze Meet-Up was het delen van tips/tricks maar ook een moment om eens je hart te luchten en elkaar terug te zien.

De corona crisis zorgde bij heel wat bedrijven voor de nodige uitdagingen. Zo is het niet makkelijk om op dit moment aan sales te doen. Want waar trek je de grens tussen opportunisme en hulp bieden? Daarnaast liggen de prioriteiten bij veel bedrijven ergens anders. Dit hangt dan weer sterk samen met de sector. Daarnaast is remote working op zich al een uitdaging voor heel wat bedrijven. Hoe organiseer je je? En hoe hou je je werknemers gemotiveerd? Of hoe ga je om met klanten die hun facturen niet kunnen betalen of om uitstel vragen? En moet ik mijn business model veranderen of hoe laat ik mijn huidig business model slagen?

We verzamelden heel wat tips die betrekking hadden op verschillende uitdagingen. Hieronder vind je de tips gebundeld per uitdaging.

UPDATE: In april organiseerden we ook twee virtuele Sales sessies met experten Sophie Vandriessche (The House of Sales), Hans Clijsters (Hamilton Coaching), Marthias Van Rietvelde (Victus Sales) en Dries Boven (Luxury For Men). De insteek was: jouw sales vragen naar aanleiding van COVID-19. Hieronder enkele tips die we uit de gesprekken hebben meegenomen:

  • Beschouwen klanten jouw product eerder als een nice-to-have ipv een must-have? Lanceer dan een Satisfaction Survey om te weten te komen waarom bestaande klanten blijven, wat hun verwachtingen waren en hoe die al dan niet zijn ingevuld. Zo ontdek je jouw USP’s en kan je daar verder op inspelen.
  • Tijdens een crisis is het niet altijd even evident om deals te sluiten. Maar maak gebruik van de tijd die je nu hebt om jouw salesfunnel te vullen voor na de crisis. Je kan ook schuiven in jouw prioriteiten. Ga na waar je je aandacht nu best op kan richten. Misschien zijn het net andere sectoren waar je je aandacht op moet focussen.
  • Momenteel is het een goede periode om aan relationship building te doen. Gebruik de tijd die mensen nu hebben (zelfs beslissingsnemers) om eens met hen te sparren zonder dat het per se een salesgesprek is. Zo bouw je een band op. Bel ze op, niet mailen.
  • Een tip voor zij die een B2B sales funnel willen opzetten: probeer zo gestructureerd mogelijk te verkopen. Maak desnoods een blueprint van hoe een sales gesprek eruit ziet. Het kan helpen een kapstok te hebben waarnaar je telkens kan teruggrijpen in de loop van het gesprek.
  • Zowel voor B2B als B2C kan het helpen om tof en kort videomateriaal te maken in hapklare blokken.
  • Maak werk tijdens deze periode om jouw facturatiesysteem te automatiseren als dat nog niet het geval is. Na de crisis zal dit jou heel wat werk besparen.
  • Hoe stel je Sales KPI’s op? Belangrijk is dat je geen overload aan KPI’s opstelt. Kies er de cruciale (voor jou) uit die duidelijk zijn zodat je salesmensen weten wat er van hen verwacht wordt (bv aantal gesprekken, type deals, aantal offertes,…). Want de bedoeling van sales KPI’s is dat ze structuur en duidelijkheid brengen. Werk indien het kan ook met een sales dashboard want dat brengt transparantie en maakt het ook tastbaar voor jouw salesteam.
  • Durf contact opnemen met de CEO van een bedrijf. Als dat niet lukt, zie dat je terecht komt bij de influencers in een bedrijf.
  • Richt je je op B2C sales, dan kan het helpen voor jouw online verkoop om transparant te zijn over de return policies. Zeker als je in het high-end segment zit en het voor mensen een drempel is om online te kopen. Als je een duidelijke uitleg biedt over de retours op de website, dan verlaagt dit het risico voor de klant met als resultaat een lagere drempel voor online aankopen.
  • Als je een sterk verhaal hebt met jouw product/dienst – speel dit dan ook uit en zet dat in de verf.

Hoe doe je aan sales in crisis tijden?

  • Neem contact op met mensen die je een tijdje terug al ontmoet hebt. Dit maakt dat het geen cold lead is maar eerder een ‘lauwe’ lead. Probeer ze dan ook meteen een toegevoegde waarde te bieden. Zo worden ze stilaan warm leads die je dan na de crisis verder kan opvolgen.
  • Stuur informatie naar bedrijven waar ze ook echt iets aan hebben. Indien dat niet kan, stuur dan geen informatie.
  • Dit is het moment om een sterke cashflow planning uit te werken voor de komende maanden.

Hoe ga je om met jouw bestaande klanten? En wat met facturen die niet betaald worden?

  • Vergeet je bestaande klanten niet want klanten retentie is in deze periode even belangrijk. Even bellen kan wonderen doen.
  • Ga ook in dialoog met je huidige klanten. Dat hoeft niet per se te gaan over jouw product maar pols eens hoe het met hen gaat en wat hen momenteel bezighoudt. Hoe je je in tijden van een crisis als bedrijf gedraagt, bepaalt mee of jouw klanten trouw zullen blijven ook na de crisis.
  • Zorg ervoor dat de betalingsmodaliteiten gerespecteerd blijven tenzij de klant persoonlijk contact opneemt en jullie zo samen tot een akkoord kunnen komen.
  • Proactieve communicatie is key. Vraag aan jouw klanten wat voor hen een werkbare oplossing kan zijn. Zo denk je als bedrijf mee in oplossingen in plaats van je op te stellen als ‘schuldeiser’.
  • Je kan natuurlijk ook segmenteren in je klantenportefeuille. Met wie heb je bijboorbeeld een heel goede relatie? Wie staat er financieel sterk voor en wie minder? Bekijk het klant per klant en als je twijfelt, doe dan een persoonlijke check-up om te kijken of ze problemen hebben om te betalen of niet.

Hoe laat je ‘remote working’ ook echt werken? En hoe zorg ik ervoor dat mijn medewerkers gemotiveerd blijven?

  • Discipline helpt. Creëer een soort van routine elke dag en hou je hier ook aan.
  • Werk result-based. Geef bijvoorbeeld jouw medewerkers meetbare targets zodat ze ergens naartoe kunnen werken. Wanneer ze werken, maakt niet uit zolang ze hun targets halen.
  • Investeer als ondernemer meer in je eigen personeel. Laat ze voelen dat ze geapprecieerd worden.

Moet ik mijn business model aanpassen?

  • Kijk eens of je de focus in je business model kan wijzigen of de manier waarop je sales gaat doen. Dit kan misschien tot opportuniteiten leiden.
  • Kom uit je kot en maak reclame voor je zaak. Het is onze verantwoordelijkheid als ondernemers – als goede huisvaders van ons bedrijf – om voor onze medewerkers en klanten te zorgen. En dat doe je door je diensten en producten te promoten. Niet alleen retailers moeten naar buiten komen, ook andere bedrijven zouden dit moeten doen.
Terug naar overzicht

Reageer op dit artikel

(Je reactie moet goedgekeurd worden alvorens die op de website verschijnt)