Uniek groeitraject met focus op peer-2-peer learning

Netwerk Ondernemen > Opschalen > Uniek groeitraject met focus op peer-2-peer learning

Wat als we zeiden dat er een traject bestaat, speciaal opgericht voor ambitieuze groeibedrijven? Een traject waarbij peer-2-peer learning centraal staat? Ondernemers voor ondernemers. Geen consultants en geen coaches. Leren van gelijkgezinden gedurende 4 maanden, aangevuld met individuele en collectieve begeleiding. Dat is Boost Me!

In 2016 richtte Ingrid Willems haar bedrijf op. We Connect Data ondersteunt bedrijven met het verzamelen van markt- en concurrentiegegevens, technologische trends en strategische partnerships. DataScouts, hun cloud-oplossing, wordt gebruikt om sneller in te spelen op trends en veranderingen.

“Dé reden waarom ik mij ingeschreven heb voor Boost Me is de filosofie achter Netwerk Ondernemen: ondernemers voor ondernemers. Ondernemen is niet iets dat je leert op de schoolbanken. Het is een lange weg met vallen en opstaan, die je alleen aflegt. Ik was op zoek naar gelijkgezinden met dezelfde passie en die dezelfde weg moeten afleggen.”

Peer-2-Peer Learning

“Vaak kom je als ondernemer voor dezelfde uitdagingen te staan, ook al ben je actief in een andere sector. In mijn ogen is peer-2-peer learning het meest waardevolle en doet de gedeelde ervaring je versnellen als ondernemer.”

“Dankzij het Boost Me traject hebben we onze focus bijgesteld. Vanaf het begin hebben we bij DataScouts ingezet op een globale aanpak. Onze eerste internationale klant, Roche Diabetis, hebben we in 2017 ontmoet op 4YFN in Spanje. We hebben ondertussen klanten in België, Frankrijk, Portugal, Spanje, Zwitserland, Italië en de UK.”

“Tijdens het Boost Me traject werd snel duidelijk dat we meer snelheid kunnen maken als we onze markt op een systematischere manier zouden benaderen. In België en zeker Nederland zijn veel innovatieve bedrijven die zichzelf herpositioneren in een steeds minder voorspelbare markt. Daar moeten we eerst op focussen.”

Andere go-to-market strategie

“Daarnaast is ook onze go-to-market strategie veranderd. Oorspronkelijk zetten we in op growth hacking en digitale marketing vanuit een pure SaaS benadering. Hoe meer er online gebeurt, hoe beter. Door Boost Me (her)ontdekten we dat de toegevoegde waarde ligt in het vertalen van data naar inzichten.”

“We willen dichter bij onze klanten staan om hen de beste service te bieden. Dat kan niet als je alles online doet. Waar we aan het begin van Boost Me nog in een experimentele fase zaten, werken we nu aan de implementatie van ons groeiplan waarbij we toewerken naar het bereiken van onze volgende milestone.

Marathon, geen sprint

Toch zijn we er nog niet helemaal. De uitdaging waar we nu voor staan met DataScouts is snelheid blijven maken — op een gedoseerde manier. We lopen een marathon, geen sprint. De snelheid waarmee we groeien mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. De sleutel voor succes ligt in het verder uitbouwen van een team dat elkaar in balans houdt.

Ook grenzen verleggen?

Twaalf gelijkgestemde ondernemers met groeiambities worden 8 dagen, verspreid over 4 maanden, uit het operationele getrokken om te werken AAN hun onderneming, in plaats van IN hun onderneming. Via concrete strategie, professionele begeleiding en peer-2-peer learning timmeren ze aan hun groeiplan. De stip aan de horizon? Succesvol schalen en/of internationaliseren.

VLAIO ondersteunt ambitieuze (inter)nationale groeiers die deelnemen aan dit programma. Kandidaten worden zorgvuldig geselecteerd, om een sterk complementaire groep samen te stellen.