Netwerk Ondernemen

open menu sluit menu

Unieke tijden voor ondernemers in de zorgsector

25 november 2020

Ondernemers op de sofa

Ondernemen in de healthcare sector in volle coronacrisis: het heeft z’n voor- en nadelen. Founder Tom Van de Putte (Bingli) spreekt er openhartig over op onze sofa. Aan zijn zijde zit mentor Wim Loncke van AAA+ Partners in Zorg. Professioneel de perfecte match, maar Tom en Wim delen duidelijk ook hetzelfde gevoel voor humor. 

📹  Bekijk het volledige interview via ons Youtube-kanaal 📹

Wat doen Bingli en AAA+ Partners in Zorg? 

Tom: “Bingli gebruikt artificiële intelligentie om patiënten voor te bereiden op hun artsenbezoek. De vragenlijst die de arts stelt, wordt eigenlijk al op voorhand aangeboden. Zo kan de patiënt rustig nadenken over betere antwoorden. Dat maakt de consultatie efficiënter en to the point.”

Wim: “Bij AAA+ Partners in Zorg werken we met een twintigtal consultants, die zich exclusief bezig houden met uitdagingen van ziekenhuizen en zorginstellingen. Van netwerkvorming, procesverbetering en lean management tot aankoopbeleid en HR uitdagingen. Zelf ben ik ook headhunter in de zorg en dus heel actief in het wereldje. We hebben bij AAA+ wel allemaal al een beetje grijs haar (lacht), we zijn seniors en mediors.”

 

De laatste maanden zijn uniek geweest in de zorg, hoe hebben jullie dat meegemaakt? 

Tom: “We hebben aan het begin van de crisis vrij snel geschakeld om ons systeem te upgraden. Eens COVID-19 en alle symptomen toegevoegd werden, kon de patiënt bij wijze van pre-triage een vragenlijst invullen. Is er risico op besmetting of zijn er factoren die een ziekenhuisopname rechtvaardigen of niet? Bingli kon op die manier vrij snel de spoed- en triagediensten ontlasten. Bij huisartsen kan de vragenlijst een leidraad zijn om mogelijks besmettelijke patiënten telefonisch of via videocall te helpen.”

De coronacrisis was dus een grote opportuniteit op vlak van marketing en visibiliteit, zeker naar huisartsen toe. Onze dienst voor hen is gratis, mits steun van de lokale en federale overheden. Dat brengt ons wel bij een ander probleem: ziekenhuizen zijn onze betalende klanten. En daar kan je op dit moment echt geen zaken mee doen, zeker niet als je op de proppen komt met een product dat geld kost. Anderzijds geraken ziekenhuizen wel meer en meer overtuigd dat de manier waarop de zorg vandaag georganiseerd wordt, niet efficiënt is. Er gaat te veel tijd, energie en geld naar nutteloze dingen en daar spelen wij dan weer perfect op in.”

Wim: “Ook wij hebben dubbel gedraaid. Je wil niet weten hoeveel vierkante meter plexiglas we geleverd hebben. Ik kan Tom alleen maar bijtreden. De financiële debacles bij ziekenhuizen verhoogt wél de awareness: netwerkvorming, lean management en investeren in innovaties moet versnellen. Maar je blijft wel te maken hebben met een enorm traag beslissingsproces.”

De health sector staat inderdaad bekend om lange lead times in beslissingen. Zie je dat veranderen op termijn?

Wim: “Ik hoop dat het verandert, al heb ik mijn twijfels over de manier waarop. Wat je vandaag vooral ziet, is dat er meer en meer zaken verankerd worden in raamovereenkomsten voor consultancy. En dan ben je erbij of niet. Vernieuwers zoals Bingli geraken in dat pad niet mee. Dus langs de ene kant is het wel goed voor de versnelling, maar ga je anderzijds innovaties uit het beslissings- of veranderproces uitsluiten.

De sector is risico-avers, en terecht. Je bent wel met mensenlevens bezig.

Tom: “Ik kan Wim alleen gelijk geven, ik zou ook niet anders durven (lacht). De sector is enorm risico-avers, en terecht uiteraard. Je bent wel met mensenlevens bezig. Voor je iets wijzigt, moeten er heel wat zaken getest worden. Langs de andere kant overcompliceer je het beslissingsproces. In het geval van Bingli moeten zowel de directeurs, artsen, diensthoofden, CFO… hun goedkeuring geven. Ook de IT en bijgevolg de DPO moeten mee zijn.  Vooraleer zij hun OK gegeven hebben, ben je 12 tot 18 maanden verder. Dan is het implementatieproces nog niet begonnen… ik kan je meegeven, ziekenhuissystemen zijn niet de meest dynamische.”

Tom, jij hebt niet altijd in de health sector gezeten. Schrikt die logheid je af?

Tom: “Het is niet de makkelijkste sector, dat is een feit. Wat me drijft is dat ons product écht het verschil maakt. Bingli draagt bij aan efficiëntie in healthcare, maar brengt ook minder stress bij artsen en patiënten. Hierdoor wordt er ruimte gecreëerd voor meer empathie. Er is vandaag geen tijd om een praatje te slaan met de patiënt. Alle tijd gaat naar repetitieve vragenlijsten en enorm veel administratie. Ik wil echt de empathie terugbrengen in het genezingsproces.”

In de sector moet je soms wel een erg lange adem hebben. Zie je andere mogelijkheden om lange beslissingstijden te verkorten? 

Wim: “Het is niet alleen in de healthsector zo. Ook in andere sectoren, die getypeerd worden door ellenlange beslissingsprocessen en sterk gestructureerde aankopen, zie je hetzelfde terugkomen: een sterk verweven netwerk. De Belgische healthcare scene is verweven door allerhande netwerken en dat maakt lobbyen een belangrijke factor. Voor mij is dat vandaag het enige dat ik kan bedenken om organisaties te helpen hun product sneller binnen de zorggemeenschap te krijgen. Het EPD (elektronisch patiëntendossier) wordt gedomineerd door vier aanbieders die sterk zijn afgesloten, om privacyredenen uiteraard terecht. Bingli wil heel graag connecteren om foutenmarges te kunnen verkleinen en processen te versnellen. Dat loopt makkelijk vast in die zeer afgesloten systemen, tenzij je mensen kent.”

Je loopt makkelijk vast in afgesloten zorgsystemen…tenzij je mensen kent

Netwerken is dus ontzettend belangrijk in de healthcare? 

Tom: “Waar we het snelst tractie krijgen, is bij de departementen of ziekenhuizen die meer gedreven zijn door hun P&L. In België worden artsen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de US of Frankrijk, niet geïncentiveerd door efficiëntie. Omdat het systeem waardoor ze betaald worden, daar ook niet op inzet. Dus als wij dan met een oplossing komen om belangrijke kosten te besparen, zoals personeel en administratie, dan vormt dat niet dé grote driver. In de US ligt dat helemaal anders.”

Is het voor Bingli makkelijker in het buitenland dan in België?

Tom: “Waarschijnlijk wel, maar als je naar het buitenland gaat als Belgisch bedrijf, dan blijft de boodschap dat je jezelf eerst moet bewijzen op je thuismarkt”

Wim: “We kijken in België te weinig naar kwaliteit- tevredenheidsscores. Uiteraard draait het erom dat je de patient experience verhoogt. Het voordeel van Bingli is dat zowel de arts als patiënt bediend worden in hun moedertaal. Is dat niet fantastisch?”

De klant centraal stellen in de health. 

Wim: “Er is een prof die tien jaar geleden een boek schreef over value based health care. Vandaag pas komt dit concept weer naar boven. Creëer value bij je patiënt. Die wil in eerste instantie uiteraard genezen, maar wil ook goed behandeld worden tijdens het hele proces.”

Hoe hebben jullie de coronacrisis persoonlijk meegemaakt?

Tom: “In het begin was het heavy. We hebben dag en nacht gewerkt om de triagetool klaar te krijgen. Daarnaast zie je dat remote werken toch ook meer efficiëntie brengt in onze dagelijkse werking. Geen files of onnodige verplaatsingen meer. Maar ik onderschat het belang van fysiek samen zijn niet. Probeer maar eens iemand te overtuigen van iets innovatief in een Zoom-meeting. Ik vind dat je dan iemand in de ogen moet kunnen kijken en zijn lichaamstaal moet kunnen lezen.”

Wim: “We draaiden uiteraard ook dubbel, maar verloren wel alle contact met ons directeurs van ziekenhuizen en woonzorgcentra. Die zijn gewoon niet bereikbaar. Verder hebben we ook veel geleerd uit het verplichte remote werken. Waar vroeger eenvoudige meetings digitaal not done waren, is dat nu wel het geval.”

Hoe is jullie onderlinge relatie als mentor en founder? 

Tom: “Uiteraard ben ik enorm tevreden van Wim als mentor, ik durf niet anders te beweren (lachen). Ik vind de persoonlijke klik wel belangrijk. We zijn ook in dezelfde sector actief en kunnen veel van elkaar leren. Het leuke aan het mentorship van Netwerk Ondernemen is een soort vrijblijvendheid, er wordt niets opgelegd. Dat zorgt ervoor dat je veel vrijer met elkaar kan praten en automatisch het pure, business-matige overstijgt. En toch hebben net die babbels een impact op je business. In de mentor rooms krijg je dan weer specifiek advies over de fase waarin je onderneming zit. Ik heb al wat ervaring als ondernemer, maar je hebt nooit alle wijsheid in pacht. Het feit dat je uitgedaagd wordt vind ik echt gezond.”

Je krijgt als mentor enorm veel terug.

Wim: “Het klinkt arrogant, maar ik geloof echt in het pay-it-forward principe. Alsof ik wel alle wijsheid in pacht heb (lacht). Ik vind het enorm belangrijk om mijn kennis en ervaring door te geven. Je geeft, geeft en geeft … maar waar ik verrast van was, is dat je als mentor ook enorm veel terugkrijgt. De start-up en scale-up scene was nieuw voor mij. Hoe een bedrijf groeit van idee en concept tot product en marktontwikkeling is echt interessant. Dat ik dat bij Bingli vanop de eerste rij mag meemaken is echt een voorrecht. Ik krijg daar energie van.

Tom en ik hebben, inderdaad, echt een klik en een beetje dezelfde vorm van humor. Geen enkele afspraak met hem zie ik als een meeting, daarvoor is het veel te leuk. Je moet het niet doen, maar je wil het doen. Ik kan iedereen aanbevelen om te proeven van Netwerk Ondernemen. Als je al wat verder zit in je carrière en je wil je kennis delen… dan is Netwerk Ondernemen een fantastische plek.”

Bekijk het volledige interview of beluister onze Podcast 👇

Terug naar overzicht

Reageer op dit artikel

(Je reactie moet goedgekeurd worden alvorens die op de website verschijnt)