Netwerk Ondernemen

open menu sluit menu

Where are they now? – Katrien Herdewyn | Elegnano

4 februari 2020

Katrien Herdewyn van Elegnano was één van de eerste founders die begeleid werd door Netwerk Ondernemen. Ondertussen studeerde ze 2 jaar geleden af en legde ze een indrukwekkend parcours af.

Van Mentor Me naar Silicon Valley in San Francisco. Hoe ben je daar beland, Katrien?

Ik startte 5 jaar geleden met Elegnano – mijn eigen schoenenlabel. De naam zegt het al een beetje: design (elegantie) specialisatie (nano-technologie) in mode en schoenen. Eind 2017 liep mijn Mentor Me traject bij Netwerk Ondernemen af. Ik kreeg de kans om dankzij het Prins Albertfonds één jaar lang internationale business ervaring op te doen in Silicon Valley. In die tijd vond ik enorm veel klanten voor Elegnano en deed ik ervaring op. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik ben ‘blijven plakken’. Dankzij die nieuwe contacten, geef ik sinds kort ook consulting aan andere – voornamelijk Amerikaanse – bedrijven die deze twee werelden met elkaar willen verbinden.

Merk je een verschil in salesstrategie tussen de Amerikaanse en Europese markt?

De Amerikaanse markt leeft van de ene solden periode naar de andere. Ze zijn gewoon om met korting te kopen. Dat vroeg een aanpassing in mijn salesstrategie. Zij zijn veel minder bekend met high-end mode en gevoel voor kwaliteit dan Europeanen. In België is 200-300 euro voor een mid-segment schoenen niet overdreven duur. Klanten zijn bereid dat uit te geven, zeker als het om lokale producten gaat. Maar een Amerikaan vindt zelfs 100 dollar voor een paar schoenen al veel geld. Daarom is het nog belangrijker om het verhaal achter Elegnano mee te kaderen en uit te leggen waarom de prijs zo hoog is. Namelijk door het nano-technologische aspect. En daar zijn Amerikanen dan weer gevoeliger aan en zijn op die manier bereid om die 200-300 euro te betalen.

Zo een totaal nieuwe markt vraagt heel wat aanpassingen en onderzoekwerk. Heb jij iemand bij wie je daar ten rade kan gaan?

Dankzij het Prins Albertfonds kwam ik in contact met lokale mentors. Twee mentors die zelf verschillende scale-ups gehad hebben. Ik kan bij hen terecht met vragen over de lokale cultuur, maar ook rond ondernemen in het algemeen. Daarnaast zijn ook de contacten met organisaties zoals Flanders Investment & Trade en BelCham van grote waarde. Zij helpen met het uitzoeken van allerlei zaken, bijvoorbeeld hoe je daar als Belgische start-up terecht kan qua kantoorruimte, het uitzoeken van een business visum, …

Zijn er concrete plannen om daar te blijven?

Zeg nooit “nooit”. Ik heb momenteel een business visum waardoor ik hier in Silicon Valley kan werken vanuit mijn eigen bedrijf. Maar er zijn beperkingen aan gebonden. De aanvraag gebeurt via de ambassade en het kostte me 1,5 maand om het te bemachtigen. Momenteel ben ik wel bezig met de aanvraag van een Green Card wat meer vrijheid geeft. Dus wie weet blijf ik hier wel plakken.

Als je terugblikt op het Mentor Me traject, heeft dat je dan geholpen?

Ja, zeker weten. Op dat moment was ik onzeker over veel dingen. Door Mentor Me en het contact met mijn mentor ben ik zelfzekerder geworden over mijn beslissingen, ook al viel dat niet altijd samen met het advies dat ik kreeg. Doordat ik omringd werd door andere jonge ondernemers én ervaren ondernemers, ben ik gegroeid als persoon. Het hielp mij om te horen dat er ook anderen zijn die met dezelfde uitdagingen zitten, om er dan samen over te brainstormen. Dat is van onschatbare waarde.

Heb je nog veel contact met je mentor of founders binnen Netwerk Ondernemen?

Het contact is er zeker nog wel, maar in mindere mate. Dit komt doordat ik ook veel minder tijd doorbreng in België. Zo hoor ik geregeld mentor Philippe Arts aangezien hij ook in de modesector aanwezig is. Daarnaast blijf ik in contact met andere founders die op hetzelfde moment als mij gestart zijn aan het Mentor Me traject. Heel fijn om te zien dat die contacten blijven, of dat nu face-2-face is of online.

Wat staat er de komende maanden op de planning?

De eerste mannencollectie is sinds kort gelanceerd, wat heel spannend is! Elegnano is geëvolueerd naar een slow fashion brand, wat betekent dat ik geen 2 maar 1 nieuwe collectie per jaar lanceer. Bestaande modellen worden dan 1x per jaar geherlanceerd in andere kleuren. Daarnaast ben ik bezig met het ontwikkelen van een nieuwe nano-technologie, meer in de richting van micro-elektronica voor schoenen. Maar hier kan ik nu nog niet te veel over loslaten 😉 Volg zeker Elegnano op Instagram of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Klinkt veelbelovend! Maar … ook duur. Hoe pak je dit financieel aan?

Elegnano is altijd organisch gegroeid en dat doet het nog steeds. Daar ben ik zelf ook trots op. Dit zorgt ervoor dat ik gemakkelijk en snel van koers kan veranderen. Momenteel gaat de verkoop bijna volledig online en dat gaat goed. Ik heb weinig returns dus ik heb momenteel geen reden om funding te zoeken. Een groot deel van mijn inkomsten komt nu ook van het consulting gedeelte — en dat werkt goed.

Als afsluiter, waarom zou je andere founders aanraden om naar San Francisco te gaan?

In San Francisco zijn de mensen heel positief ingesteld — the sky is the limit. Dat werkt verslavend. Het is een inspirerende, energieke omgeving wat het zo leuk en boeiend maakt. Zo kan je Uber driver zelfs een raakvlak hebben met jou door iets dat hij in het verleden ondernomen heeft. Maar ik raad het iedereen aan het zelf eens te ervaren, want er in ondergedompeld worden is nog iets anders dan er enkel over te praten.

Terug naar overzicht

Reageer op dit artikel

(Je reactie moet goedgekeurd worden alvorens die op de website verschijnt)