6 lessen die elke ondernemer kan leren van de Kerstman

6 lessen die elke ondernemer kan leren van de Kerstman

Kerstmis. Mijn favoriete periode van het jaar! Lekker eten, cadeautjes opendoen en gewoon samen genieten met de hele familie en vrienden. Overal zie je de Kerstman opduiken: op inpakpapier, als decoratie of op de lokale kerstmarkt. Maar wat als ik je zou vertellen dat de Kerstman meer is dan een man met witte baard in een rood met wit pak die cadeautjes rondbrengt? Dat hij eigenlijk een ondernemer is waar we vandaag de dag nog veel van kunnen leren?

  1. Marktsegmentatie is key 

Volgens Unicef zijn er 2,2 biljoen kinderen ter wereld. Stel dat 1 op 5 kinderen gelooft in de Kerstman. Een gedroomde afzetmarkt voor iedere ondernemer. Die markt splitst hij op in een lijst met brave kinderen en een lijst met stoute kinderen. Een eenvoudige maar doeltreffende segmentatie. Heb je een plaats kunnen veroveren op de lijst met brave kinderen, dan heb je geluk want naar jullie wordt geluisterd. De stoute kinderen, die krijgen de roe. Je weet hoe het in zijn werk gaat. Heb je iets dat je graag wil? Schrijf een brief naar de Noodpool of vertel het aan de Kerstman en hij zal je brengen wat je hartje begeert.

Maar wat kan je hier als ondernemer nu van leren? Marktsegmentatie is key! Als ondernemer is het belangrijk een markt te bepalen waar je op aanwezig wil zijn en die je kan helpen jouw business te ondersteunen. Neem de tijd om te luisteren naar jouw meest loyale klanten om te kijken wat ze willen en hoe je daarop kan inspelen. Want zij zijn de ambassadeurs van jouw bedrijf en die wil je niet kwijt.

  1. Diversiteit boven eenheidsworst

Het gebeurt zelden dat je hetzelfde cadeau krijgt als je broer of zus. Als deel van een tweeling, vroegen mijn zus en ik vaak hetzelfde cadeau zoals een pop. Maar toch bracht de Kerstman steeds een andere pop en nooit dezelfde. De Kerstman zorgt voor diversiteit, want dat moet er zijn. Als iedereen op school met dezelfde pop zou aankomen, dan is er ook niets meer aan. Mensen willen zich onderscheiden van anderen.

Als ondernemer is het belangrijk uniek te zijn. Luister naar wat je klanten willen en pas je productaanbod aan. Wat zijn jouw USP’s en wat onderscheidt jou van de concurrenten? Misschien is het wel aangeraden om een andere markt aan te boren maar dan moet je jouw product misschien aanpassen aan de culturele verschillen? Of schakel je over naar een webshop in plaats van een fysieke winkel? Of kies je voor beiden? Zorg ervoor dat je eruit springt!

  1. Neem tijd voor pauze

De maanden voor Kerstmis is het alle hens aan dek voor de Kerstman. Zorgen dat de cadeaus klaarstaan en dan op kerstavond overuren draaien om alles op tijd te bezorgen bij alle kinderen. Maar op een bepaald moment zijn ook de batterijen van de Kerstman op. Dus verschiet er niet van als je de Kerstman tegenkomt op een strand in Australië samen met zijn vrouw want ook hij verdient de nodige rust. Zo kan hij er volgend jaar weer tegenaan!

Ondernemers hebben de neiging 24 op 24, 7 op 7 te werken. Een eigen zaak kan je bekijken als je eigen baby en je wil hier ook dagelijks mee bezig zijn. Want een baby, daar ben je toch ook niet maar 5 op 7 mee bezig? Maar toch moet je als ondernemer het werk af en toe kunnen loslaten. Wist je dat  1 op de 8 ondernemers nooit op vakantie gaat? En toch is vakantie nemen, niet slecht voor je onderneming. Je kan je hoofd volledig leegmaken en komt terug met een fris hoofd en nieuwe ideeën. Neem dus de tijd om ook af en toe je batterijen opnieuw op te laden doorheen het jaar.

  1. Creëer waarde

Hoe komt het dat de Kerstman na al die jaren nog steeds bestaat? Dat kinderen nog steeds op 25 december staan te popelen om te kijken wat de Kerstman dit jaar gebracht heeft? Reden: de Kerstman maakt kinderen blij en inspireert hen ook om betere mensen te worden want ‘stoute’ kinderen krijgen de roe. Iedereen wil op die lijst met brave kinderen komen te staan. Daarnaast worden kinderen ook gestimuleerd om out of the box te denken want hoe geraakt de Kerstman met zijn dikke buik door de schoorsteen? En wat als er geen schoorsteen is, hoe geraakt hij dan binnen?

Als ondernemer wil je mensen inspireren. Je wilt hen iets bieden van unieke waarde dat je onderscheidt van jouw concurrenten. Zorg ervoor dat je top of mind wordt bij jouw klanten en dat ze elke keer terugkomen naar jou. Creëer waarde!

  1. Een sterk team

In elke kerstfilm vang je wel eens een glimps op van hoe het eraan toe gaat in het werkatelier van de Kerstman. En dan zie je daar een team van elfjes rondlopen waar iedereen zijn eigen taak heeft. Zo heb je de bedenkers van het speelgoed, de uitvoerders en ook de logistieke elfjes. Resultaat: alle cadeaus worden op tijd afgeleverd en alles is van top kwaliteit!

Als ondernemer is het belangrijk een goed team achter je te hebben staan waar je op kan bouwen. Zorg ervoor dat je je team niet als vanzelfsprekend houdt en ze ook geregeld bedankt. Al is het met een simpele schouderklop of een compliment. Zolang ze zich gewaardeerd voelen, blijven ze zich elke dag 100% inzetten.

  1. Schaalbaarheid

Als we dan toch eerlijk zijn, heeft de Kerstman ook 1 pijnpunt: schaalbaarheid. Want hij kan nooit overal tegelijkertijd aanwezig zijn. De les die je als ondernemer hieruit kunt trekken, is dat hij zijn pijnpunt heeft kunnen ombuigen in een voordeel. De Kerstman heeft een wereldwijde naamsbekendheid die hij heeft kunnen uitbouwen door beroep te doen op hulp-kerstmannen. Maar ook marketing gewijs laat hij zich bijstaan door wereldwijde partners zoals Coca-Cola met hun winter reclamespotjes waar de Kerstman een centrale rol inneemt. En dit zonder dat de Kerstman 1 euro moet uitgeven.

Inspiratie dankzij Entrepreneur.

About the author

Leave a Reply