Een blik achter de schermen bij Fluves in San Francisco

Blik achter de schermen bij Fluves in San Francisco.

Internationalisering is iets dat de meeste scale-ups bezighoudt. Laureaat Thomas van Fluves, ging naar San Francisco voor een project rond ‘monitoren van verontreinigd slib in een baai van SFO’ voor een gespecialiseerd US ingenieursbureau. Hij deelt graag zijn grootste uitdagingen en zijn ‘lessons learned’ tijdens dit project.

Grootste uitdagingen voor start van het project

Vooraleer we van start gingen met het project, kregen we te maken met 3 grote uitdagingen.

  1. Contractonderhandelingen 

Vele zaken waren nieuw voor ons (andere liabilities, terminologie, taks systeem, …), en we zijn bij Fluves toch al wat gewend. Uiteindelijk zijn we in zee gegaan met het Brussels advocatenbureau (Laurius) om het contract door te lezen. De meeste knelpunten hadden we via gezond verstand al geïdentificeerd en uitgeklaard, maar niet alles. Deze controle was belangrijk voor onze ‘peace of mind’, vooraleer het contract te ondertekenen.

  1. Shipping

We hebben een kleine 2 ton aan materiaal (via UPS) naar San Francisco  gevlogen, tegen krappe deadline. Uiteindelijk is het materiaal net op tijd aangekomen, maar dit heeft ons vele onvoorziene uren  gekost.

  1. Pricing

We hadden de impact van onze metingen pas door nadat de prijs al was afgesproken. Daarna pas kwamen de verschillende stakeholders op de proppen. Dit is zeker iets wat we volgende keer beter moeten aftoetsen.

Grootste uitdagingen tijdens het project

Tijdens elk project zijn er een aantal zaken die je enkel kan inschatten maar die we nog niet hadden kunnen testen. Uiteindelijk is alles wel goed uitgedraaid. Daarnaast is de afhankelijkheid van de klant ook een uitdaging waar je rekening mee moet houden. Hun deel (voorzien van container, stroom via generator, zonnepanelen en battery pack) liep in het honderd waardoor we niet alles 100% hebben kunnen afwerken. Dus hou er rekening mee dat er nu eenmaal zaken opduiken waar je zelf niet altijd de controle over hebt.

Grootste risico’s waarmee we te maken kregen

Als we kijken naar de risico’s die we zijn tegengekomen tijdens het project dan zijn er 2 die naar boven komen. Enerzijds de niet-betaling wegens het niet inlossen van verwachtingen. Dit hangt ook weer samen met onze grootste uitdagingen tijdens het project waar we zelf niet altijd vat op hebben. Anderzijds blijft het risico bestaan dat er conflict zou ontstaan met de overheid over de meetresultatren en de gevolgen voor de clean-up van de site (milieuschade,…).

De ervaringen die mij zullen bijblijven
  1. Iedereen die bij het project betrokken was, was enorm enthousiast over ons systeem terwijl we in een hightech omgeving zaten. En daar verwacht je dat niet altijd.
  2. Het gebrek aan pro-activiteit van de meeste Amerikanen. Dit is iets waar je als bedrijf ook rekening mee moet houden, dat niet elke klant even pro-actief meedenkt en werkt.
  3. Het heerlijke klimaat in Californië in oktober, ten opzichte van het druilerige weer in België J
Wat ik meeneem naar een volgend project
  1. Nog beter voorbereid naar een project gaan. We gaan na dit project zeker alles oplijsten wat nodig is voor een volgend gelijkaardig project.
  2. Een lokale partner zoeken om het project vlotter te laten verkopen. Ondertussen hebben we reeds een contract gesloten met een lokale partner.
Andere tips & tricks die ik wil meegeven

Als je naar Amerika wil uitbreiden, of je wil daar een project starten, wees je dan bewust dat veiligheid daar enorm belangrijk is en zeker niet om mee te lachen is. We hadden een ‘watchdog’ die continu opschreef wat we deden.

Meer informatie over het project.

Oktober 2017: installatie

November 2017 – april 2018: metingen

April 2018: demobilisatie

About the author

Leave a Reply