Gert Gijbels over zijn nieuwe voornemen

2-3 keer per week de wekker om 4u50? Collega Gert Gijbels ging de uitdaging aan!

Een nieuw jaar, nieuwe voornemens. Collega Gert Gijbels gooide het dit jaar eens over een andere boeg. Gedaan met al die voornemens die je toch niet waarmaakt. Hij nam de koe bij de horens en startte met een nieuw voornemen. Minimaal 2x per week om 5uur opstaan om meer werk te verzetten op een efficiëntere manier. Want ‘the early bird catches the worms’.

Geen ochtendmens

Iedereen die mij kent, weet dat ik geen ochtendmens ben. Ik ga graag eentje drinken met vrienden, kijk een film of werk mijn mails bij nadat ik mijn 2 kindjes in bed gelegd heb. Dus toen ik verkondigde dat ik mij ging wagen aan een nieuw ochtendritueel verklaarden velen mij ‘gek’ en dat ik het toch niet ging volhouden. Voor mij juist een extra stimulans om dit wel vol te houden.

Het idee om vroeger aan mijn werkdag te beginnen, is voortgekomen uit een leiderschapscursus die ik aan het volgen ben. Daarin wordt meermaals aangehaald dat het belangrijk is om tijd vrij te maken voor belangrijke zaken op lange termijn, minstens 20 minuten per dag. We leven in een maatschappij waar je constant bereikbaar moet zijn en waar verwacht wordt dat je binnen het uur antwoordt op een inkomende e-mail. Het beantwoorden van e-mails zorgt bij heel wat mensen dat er endorfine vrijkomt. Je krijgt het idee dat je al veel gedaan hebt, maar eigenlijk hou je je niet bezig met de belangrijke zaken.

Tijd om orde op zaken te stellen en mij te focussen op wat echt belangrijk is. Resultaat: onder de wol om 22u en de wekker om 4u50. Onderzoek heeft uitgewezen dat je meer gefocust bent ’s ochtends dan ’s avonds, onafhankelijk of je nu een ochtend- of avondmens bent. Dus onder het motto ‘Goed begonnen is half gewonnen’ begon ik aan mijn nieuwe voornemen.

Nieuw ritme

Ik kan je garanderen, die eerste weken pikken maar volharding is key! Volgens Dr Maxwell Maltz, een dokter uit de jaren ’50 heb je 21 dagen nodig om aan een nieuw ritueel gewend te raken. Bouw dit geleidelijk aan op en begin ook niet met meteen 5 dagen in de week om 5 uur die wekker te zetten. Maar start met 1 à 2 dagen per week.

Wanneer de wekker gaat om 4u50 volg ik steeds hetzelfde ritueel. En dit helpt om het ook vol te houden. Terwijl de koffie loopt, zet ik mijn PC aan en maak ik een overzicht van wat ik wil realiseren in de komende 2 uur. Ik verdeel dit steeds in 4 blokken:

  • 30 minuten spendeer ik aan een persoonlijk project (bv: mijn leiderschapscursus)
  • 30 minuten blokkeer ik voor dringende maar ook belangrijke zaken (bv: presentatie voor Raad van Bestuur)
  • 30 minuten reserveer ik voor minder dringende en minder belangrijke zaken (bv: opvolgen en beantwoorden e-mails)
  • 30 minuten voor een lopend project dat op dat moment de nodige aandacht verdient
Voordelen van de wekker om 4u50

Ondertussen sta ik al 6 weken minimaal 2x per week op om 4u50 en ik moet toegeven dat er wel wat voordelen aan verbonden zijn:

  • Nog voor de werkdag effectief van start gaat en de telefoons en e-mails beginnen binnen te stromen, heb je de belangrijkste zaken reeds afgevinkt. Je bent on-top-of-things in plaats van dat je steeds het gevoel hebt achter de zaken aan te lopen.
  • Je krijgt een vlaag van rust over je heen. Niet alleen omdat je niet gestoord wordt, maar ook omdat de stress verdwijnt doordat je reeds heel wat afgewerkt hebt.
  • Ook mijn gezin deelt mee in de voordelen. Doordat ik vroeger aan de dag begin, heb ik ’s ochtends ook meer tijd die ik dan gebruik om het ontbijt klaar te zetten zodat we ook hier tijd winnen. Een win-win situatie.

Maar blijkt dat ik niet de enige ben die de wekker zet nog voor de zon opkomt. Ik las onlangs in een artikel dat er heel wat succesvolle CEO’s zelfs de werkdag starten voor 4u00 ’s ochtends zoals Tim Cook van Apple. Momenteel hou ik het nog bij 4u50 maar wie weet, zet ik volgend jaar op 2/01 de wekker wel om 4u00 😉 Een uitdaging die ik zeker wil aangaan!  

 

 

 

About the author

Leave a Reply