Middenin een crowdfunding campagne: het dagboek van mealhero

Crowdfunding campagne Mealhero

Spannende tijden voor de 3 founders van mealhero. Zij lanceerden begin november een crowdfunding campagne en die sloeg in als een bom. Jeroen, 1 van de 3 founders, neemt je mee op hun rollercoaster van de voorbije weken in een exclusief dagboek.

Enkele maanden geleden vertelden de mannen van ONAK mij dit: “Twee maand voor je live gaat is het keihard werken, een maand voor je live gaat zit je écht op je tandvlees, en dan wanneer je effectief live staat … is het die voorbije twee maand maal drie”. Mealhero is nu live op Kickstarter en ik kan ze enkel maar gelijk geven. We nemen je mee door ons crowdfunding-dagboek, middenin een intens gekke campagne.

Dag 1, 04/11: live op Kickstarter

Het moment waar we maanden naartoe gewerkt hebben: eindelijk op die “launch”-button klikken. Een gekke community doet gekke dingen, zij veegden de vloer aan met de gouden Kickstarter regel: 30% van het doelbedrag na twee dagen. De mealhero-community bracht 20.000 EUR bij elkaar op amper 2 uur tijd. Het resultaat van alle demo’s die we in september en oktober gedaan hadden. Wat een helden!

Dag 2, 05/11: de campagne gaat verder

De dag vliegt voorbij voor Anton, Steven en ikzelf met het beantwoorden van mails, opbellen van fans en het begeleiden van backers op Kickstarter. Maar ook het marketingteam Anaïs en Jody weten wat doen op de beursstand op het Gezondheidssalon in Brussel.

Dag 3, 06/11: twee landen, dus over een weer naar Nederland

Het begin van een intense week. Ik vertrek op tweedaagse naar Nederland voor een aaneenschakeling van perstours en demonstraties bij bedrijven. We dachten dat het voldoende was hen te overtuigen op een online manier, maar we hebben gemerkt dat we echt fysiek aanwezig moeten zijn om te kunnen overtuigen. En het werkt! Want ook onze overburen lusten wel pap van de slimme kooktechnologie.

Dag 6, 09/11: de voedingsproductie draait gewoon verder

Wie een demo heeft bijgewoond herkent deze slagzin wel “wij verwerken gewoon snel van vers naar vriesvers”. Dus ook midden in de campagne blijft dat gebeuren. Donderdagnacht maakten we zo’n 100 Italiaanse gehaktballen met pesto en mozzarella. En guess what? Die gaan binnenkort allemaal geproefd (en goedgekeurd?) worden!

Dag 7, 10/11: media-publiciteit check

Als er iets is dat niet zomaar uit de lucht komt vallen, is het media-publiciteit. Weken aan een stuk zijn we bezig geweest met de voorbereiding van een Belgische en Nederlandse perstour. Demonstraties geven, opvolgen, enzovoort. Maar hard werken loont, want de pers pikt mealhero goed op. Wij zijn enthousiast en de community nog meer!

Dag 10, 13/11: een professor in wording?

Voor wat hoort wat. De KUL nam ons op in hun newsletter en in ruil brengen we een (inspirerende) sessie rond ondernemen als guest lecture. Een unieke ervaring om eens aan de andere kant van de schoolbanken te staan. Vroeger zijn wij zelf vaak geïnspireerd geweest door gast sprekers en hopelijk hebben de studenten van de KUL hetzelfde gevoel na onze sessie. Daarnaast is het is een leuke extra want het helpt ons om meer merkbekendheid te creëren.

Dag 11, 14/11: hé, we zijn op TV!

De provincietour van Week van de Smaak wordt afgetrapt in Roeselare. Mealhero voorziet de catering en Anton steelt de show. Benieuwd naar ons TV debuut? Dit kan je sinds kort allemaal bekijken op de West-Vlaamse zender Focus-tv.

Dag 12, 15/11: luisteren, feedback verzamelen en verbeteren

De community helpt ons steeds vooruit met tips & tricks. En daar blijf je best niet doof voor. Een vraag die vaak naar voor kwam: “Kan je de food foto’s niet wat extra aantrekkelijk maken?”. Zo gezegd, zo gedaan! Anton gaat op snelcursus bij Jozefien van Goestjes en je raadt het al: de community had gelijk. De hashtags #yummie en #foodporn zijn wel op z’n plaats. Geleerd van de beste!

Dag 13, 16/11: internationale herkenning en een prijs op onze bureau

Iets wat elke ondernemer wel herkent: de pitch. 4 minuten, 4 slides. Ga het maar uitleggen. Oh ja, in het Engels ook als dat kan. Even de krop uit de keel en daar gaan we dan. De jury van de European Food & FMCG Innovation Awards in Amsterdam luisterde, keurde goed en zei “please give an applause for mealhero”. Dit applaus namen we vol trots in ontvangst. Zo enorm fier op wat het team en de mealheroes al verwezenlijkt hebben.

Dag 16: 19/11: ervaringen delen in een blogpost

Wij zijn enorm geholpen door andere Kickstarter campagnes: ONAK, Jaswig, Jooki, Numi,.. noem maar op! Iedereen heeft dezelfde watertjes doorzwommen. Zij hebben hun ervaringen met ons gedeeld en daar hebben we zelf veel uit geleerd. Met dit korte dagboek hopen we ook jou te inspireren voor jouw eigen crowdfunding-avontuur! Geloof mij, het is de moeite waard!

 

Alle info over hun campagne vind je op de Kickstarter pagina.

About the author

Leave a Reply