Welke trends kan je verwachten in 2018?

8 consumententrends 2018

Trendwatcher Bert Van Thilborgh, oprichter van Futureproved, voorspelt elk jaar de trends die we kunnen verwachten in het komende jaar. In zijn trendrede van 2017 voorspelde hij een aantal zaken zoals het succes van cryptocurrencies; de invloed van DNA binnen voeding en lifestyle-ontwikkelingen; de doorbraak van AR en VR, de groei van drones in verschillende toepassingen en de desintegratie binnen Europa (denk aan de pogingen tot afscheuren van Catalonië in Spanje). Dit keer spraken we hem opnieuw over de opkomende trends in 2018.

Volgens Bert zullen er in 2018, een 8-tal consumententrends zich voordoen. Het volledige artikel en alle voorbeelden lees je hier.

1. Betweenity:

Binnen de sfeer van demografie bekijkt men graag de verschillende generaties en hoe deze generaties een andere kijk hebben op diverse facetten van het leven, de economie, werken, religie, sociale omgang, zingeving, politiek, technologie, enz. De klassieke indeling in babyboomers, generaties X, Y en Z met hun bijbehorende gedrag zijn we aan het herbekijken. De trend van Betweenity werd al eventjes geleden gesignaleerd, maar breekt nu echt wel door. We worden in verschillende geledingen geconfronteerd met afwijkend gedrag, dat we voorheen aan bepaalde generaties toeschreven. Ook traditionele rolpatronen moeten er nog meer aan geloven.

Voorbeeld:

Oudere generaties leiden aan Youthfullness en vervullen een verlangen om het verleden te laten herleven in het heden. Het gaat daarbij om een nostalgisch verlangen om de jeugd te herbeleven. Een vijftiger en zestiger wilde vroeger 20 jaar jonger zijn en zo aangesproken en behandeld worden, maar nu wordt de Youtfullness leeftijd doorgetrokken naar gemiddeld 30 tot 40 jaar jonger.

Producten of diensten toepasbaar op deze trendview zijn onder andere:

  • Het succes van Adult Summer Camps in de Verenigde Staten, waarbij volwassen via sport, spel en competitie hun jeugd beleven.
  • MTV maakte vorig jaar al bekend dat genderspecifieke categorieën, zoals de awards voor beste acteur of actrice worden afgeschaft. Alle genomineerden, zowel mannen als vrouwen vallen nu onder de noemer beste acteur. De Amerikaanse zender promoot hierbij niet alleen de gelijkheid der seksen, maar ook genderneutraliteit.
2. New Tribalism:

Trendbeschrijving: Deels voortkomend uit de vorige trend Betweenity en de democratisering van het individu in al zijn vrijheden, willen consumenten niet binnen traditionele demografische hokjes van leeftijd, geslacht, enz. geplaatst worden.  Consumenten zoeken op een natuurlijke weg naar gelijkgestemden en vormen een tribe. Deze evolutie werd reeds beschreven door de visionair Seth Godin in zijn boek Tribes en door Danielle Braun en Jitse Kramer in de Corporate Tribe. Uit beide boeken blijkt dat het besef groeit dat het individu over de mogelijkheid beschikt om een tribe te vormen, te leiden en hierdoor met de groep mooie dingen kan realiseren. Bovendien worden bedrijven en organisaties beïnvloed door een nieuwe stroming binnen leiderschapsontwikkeling, die de mosterd haalt bij de corporate antropologie.  Bedrijven zijn de tribes van de 21ste eeuw, de structuren binnen bedrijven de verwantschapssystemen, de leiders zijn de chiefs, de visieteksten de moderne totempalen.

Enkele voorbeelden of producten die op de trendbeweging van New Tribalism surfen zijn onder andere:

  • Drivetribe (drivetribe.com), een sociaal netwerk dat autoliefhebbers met hun waarden, interesses, behoeften verbindt, zoals getunede auto’s, rijden over de mooiste wegen op aarde, Italiaanse design auto’s of de tribe rond ex Top Gear-icoon Jeremy Clarkson.
  • Het succes van de FACTS Beurs in Gent bewijst dat er steeds meer tribes zijn, die elkaar vinden in offline en online werelden en tijdens groots opgezette events.
3. Catalysatie:

Trendbeschrijving: Consumenten willen in 2018 nog meer bijdragen aan een betere wereld en spelen daarop in door te kiezen voor merken, die binnen hun missie resoluut waarden zoals verantwoordelijkheid, engagement, inclusie en empathie uitdrukkelijk definiëren.  Merken treden als katalysator naar voor om hun bijdrage aan een betere wereld in de verf te zetten en communiceren dit uitdrukkelijk aan hun consumenten met de doelstelling dat ze mee in hun waardenverhaal stappen.

Enkele voorbeelden van producten/diensten die op de trendbeweging van Catalysatie surfen zijn onder andere:

  • Palestyle is een luxemerk in de Arabische wereld. Het merk ontwikkelde een nieuwe lijn handtassen met borduurwerk en kalligrafische teksten gemaakt door vrouwen, die wonen en leven in Jordaanse vluchtelingenkampen. Palestyle brengt hun problematiek onder de aandacht en helpt de vrouwen door ze werk te verschaffen.
  • The Last Goodbye is een virtual reality filmproject waarbij het verhaal wordt verteld van de Holocaust overlevende Pinchas Gutter. Hij vertelt wat hij en medegevangenen meemaakten in Majdanek, een Pools concentratiekamp. Deze 360° immersive video werd in première voorgesteld tijdens een filmfestival in New York en zal binnenkort ook in Europa te zien zijn. 
4. De multi zintuigelijke consument:

Trendbeschrijving: Passieve consumptie waarbij slechts één zintuig wordt geprikkeld, is niet meer voldoende voor de consument anno 2018. De moderne 21 -eeuwse consument wil geprikkeld worden door interactiviteit en meerdere zintuigelijke ervaringen.

Enkele voorbeelden of producten die op de trendbeweging van het multi sensoriële surfen zijn onder andere:

  • Coca Cola lanceerde begin vorig jaar 27 nieuwe smaken voor de Chinese markt en liet een VR Applicatie ontwikkelen, waarbij tijdens het bekijken van een film hersenactiviteit en gemoedsgesteldheid werden gemeten. Achteraf kreeg de consument zijn coca cola drank met de smaak, die het dichtst bij zijn emotionele status behoorde. Elke kijker kreeg ook een rapport mee van zijn of haar hersenactiviteit tijdens de film en kon deze op meteen op sociale mediakanalen delen.
  • De Nederlandse start-up Sensiks houdt zich bezig met de ontwikkeling van een cabine waarin audiovisuele ervaringen gesynchroniseerd worden met reuk, temperatuur, lucht, luchtstroom, trillingen, smaak en lichtfrequenties. Door simultaan alle zintuigen te stimuleren, krijg je het gevoel dat je werkelijk ergens ‘in’ zit. Je waant je bijvoorbeeld in een bos of op het strand. Ondertussen worden biometrische gegevens van de persoon in de cabine, zoals hartslag en vochtverlies, door sensoren gemeten. Die data zorgen ervoor dat de cabine dankzij artificiële intelligentie kan leren en bij een volgende sessie, afhankelijk van het humeur van de persoon op dat moment, suggesties kan doen.
5. Hybridisering

Trendbeschrijving: Consumenten leven in een tijdperk van oververzadiging.  Bijgevolg is differentiatie cruciaal en kiezen consumenten steeds minder voor het modale. Men kiest met mate voor het exclusieve, maar ook het prijsbewuste en goedkope aanbod blijft aantrekkelijk en noodzakelijk voor het budget van de consument. De in between merken worden nog meer weggedrukt. Deze evolutie is al enige tijd aan de gang en zal ook in 2018 nog blijven nawerken, zelfs binnen de herstellende economie en afnemende werkloosheid. De hybride consument werd reeds mooi gedefinieerd door Rabobank in Nederland.  Hybridisering krijgt in 2018 een extra dimensie. Organisaties, bedrijven en merken gaan ogenschijnlijk niet-compatibele producten, diensten én ideeën vermengen en blurren om nieuwe categorieën en ervaringen te creëren.

Enkele voorbeelden of producten die op de trendbeweging van het hybridisering surfen zijn onder andere:

  • Fitcation is een samensmelting of blurring tussen enerzijds een vakantiegevoel en anderzijds fitness. The ‘Paris Navigating Gym’ is een boot toer waarbij men zich in het zweet kan werken, terwijl men rustig over de Seine vaart.
  • Binnen food zijn er recentelijk heel wat hybride concepten uitgewerkt, zoals cronuts als combinaties tussen croissants en donuts, duffins als een hybride concept van een donut en een muffin) en dat proces blijft ook in 2018 doorgaan.
6. Snack Culture

Trendbeschrijving: De consument wordt opgejaagd binnen een tijdsgewricht van enorme versnelling. Alles moet snel gaan. Nadenken en handelen tegelijkertijd, multitasken of althans het gevoel hebben te multitasken.  De aandachtspanne verslapt zeer snel, dus het moet steeds korter, bondiger en tegelijkertijd accuraat, correct en to the point. We snakken als het ware van de ene beleving naar de andere en we willen liefst geen of zo weinig mogelijk tijd verliezen. Deze trend zet zich ook door in 2018.

Enkele voorbeelden van producten of diensten die de snack culture onderstrepen:

  • De Britse supermarktketen Tesco versnelt het online aankopen van producten voor consumenten, die kampen met allergieën of andere specifieke dieeteisen, door een filter op de zoekfunctie te creëren. Hierdoor vinden veganisten, vegetariërs en andere type consumenten, die een dieet volgen, veel sneller hun productgamma.
  • Qatar Airways kondigde in maart 2017 aan dat business class passagiers een gratis laptop en Wifi-connectie krijgen om tijdens de vlucht naar de VS verder te kunnen werken om zeker geen tijd te verliezen. President Trump had immers net daarvoor verboden dat er laptops aan boord werden toegelaten voor vluchten vanuit een tiental luchthavens uit het Midden-Oosten, Turkije en Noord-Afrika. Qatar Airways speelde in op de behoeften van de passagiers om tijdens het reizen te kunnen voortwerken.
7. Tegentrend van Snack Culture: State of Tranquility

Trendbeschrijving: Op een bepaald moment ontstaat een tegentrend bij een groep consumenten, die zich afzetten tegen een heersende trend. Zo zien we dit ook bij de Snack Culture. Als reactie op de versnellende snack culture onderscheiden bepaalde consumenten zich door een drang naar rust, kalmte, de tijd nemend om van iets te genieten, zich deconnecterend van de immer aanwezige online wereld. De meeste consumenten verlangen daar ook naar. De Slow Movement zal vanaf 2018 evolueren naar een State of Tranquility. 

Voorbeeld van producten/diensten die op de trendbeweging van de State of Tranquility voortbewegen is onder andere:

  • In Brazilië werkt het merk Doritos samen met de kledingketen Cartel 011 voor de ontwikkeling van een Doritos Mystery Shop. In deze instore pop ups en tijdens georganiseerde events door Cartel 011 kunnen consumenten in alle rust nieuwe mysterieuze Doritos smaken leren kennen.
8. Cityficiency

Trendbeschrijving: De wereldbevolking blijft groeien en settelt zich nog meer in steden. Steden kreunen onder het gewicht van hun bevolking en krijgen te maken met immense uitdagingen op het vlak van energie, verkeer en mobiliteit, voedsel, drinkbaar water, huisvesting, economische slagkracht en competitiviteit én ga zo maar door.  Door technologie gedreven Smart Cities overleven enkel als er met de beschikbare middelen op een efficiënte manier wordt omgegaan. Cityficiency (= City + Efficiency) wordt het toverwoord voor steden in de toekomst. In 2018 zullen steden nog verder zoeken naar recepten om hun efficiëntie te verhogen. 

Hieronder al een greep van voorbeelden, die zeker het komende jaar nog navolging gaan krijgen in Belgische steden en uiteraard ook in internationale metropolen.

  • In New-York wordt de energie-efficiëntie opgedreven door zone-installaties op de daken van openbare scholen te plaatsen.
  • Kopenhagen streeft ernaar om een koolstof neutrale stad te worden door de verbetering van transport en mobiliteit. Koning auto verdwijnt uit de stadskern en Keizer fiets duikt steeds meer op in het straatbeeld van de Deense hoofdstad.
  • De App Fix my street voor de stad Brussel kondigde in juni 2017 dat sluikstorten en zwerfvuil kon worden gemeld. Het zwerfafval wordt dan binnen 24 uur weggehaald. Het blijkt een relatief groot succes en de stad blijft hierdoor proper.
About the author

Leave a Reply