Spring naar de inhoud

Dries Lefevre (CareSquare): “Dankzij Boost Me beseften we dat we niet overhaast moeten schalen”

Netwerk Ondernemen > Opschalen > Dries Lefevre (CareSquare): “Dankzij Boost Me beseften we dat we niet overhaast moeten schalen”

CareSquare slaat een brug tussen zorginstellingen en freelance verpleegkundigen door opportuniteiten en alle bijkomende administratie op één platform te bundelen. Een concept dat werkt. Sinds hun ontstaan in 2021 kende CareSquare een aanhoudende groei. Toch merkten founders Dries Lefevre en Sidney Ameel dat er nog wat schortte aan de fundamenten van het bedrijf om echt duurzaam te groeien. Om hieraan te werken, namen ze deel aan het tiende Boost Me-traject.

Dries Lefevre en Sidney Ameel
Het founder team van CareSquare: Dries Lefevre (links) en Sidney Ameel (rechts).

Als zelfstandig verpleegkundige stootte Dries Lefevre zelf geregeld op drempels die zijn job in de zorgsector bemoeilijkten. Van het moeizaam vinden van goede opdrachtgevers, tot tussenpartijen die ondanks grote winstmarges maar weinig administratieve ondersteuning bieden. “Ik voelde dat er heel wat beter kon voor freelance verpleegkundigen, zeker in onze moderne, digitale samenleving”, vertelt Dries. “Ik besprak mijn idee om een digitaal platform voor zelfstandige zorgverleners te bouwen met Sidney, die de nodige technische kennis heeft om zoiets te bouwen. Diezelfde avond zijn we nog aan de eerste versie van CareSquare begonnen.”

Vliegende start

Het platform kende een vliegende start. “Ik wist meteen enkele kennissen te overtuigen om CareSquare te gebruiken. Daardoor ging de bal meteen aan het rollen. Omdat we quasi geen opstartkosten hadden, was ons bedrijf al vanaf het eerste jaar winstgevend”, herinnert Dries zich. “Dat was uiteraard goed. We hebben als onderneming enkel groei gekend sinds onze start. Toch merkten we hoe langer hoe meer dat de fundamenten van onze business en onze basis als ondernemers niet op punt stonden. Ook voelden we dat we als co-founders niet altijd meer gealigneerd waren. Ons doel is een duurzame, gezonde organisatie te bouwen, dus we zochten naar een manier om de basis goed te krijgen.

Dat bracht Dries en Sidney bij Boost Me. Op aanraden van een Boost Me-alumnus schreven beide founders zich in voor het traject. “Dit was het eerste acceleratieprogramma in haar soort dat we samen doorliepen”, herinnert Dries zich. “Eerder hadden we al een traject bij Start it @KBC erop zitten, maar daar lag de focus veeleer op basisaspecten van het bedrijf runnen. Ik herinner me bijvoorbeeld dat ik pas echt het verschil tussen sales en marketing leerde kennen dankzij Start it. Boost Me ging veel meer tot aan de kern van de organisatie. Je werkt er letterlijk aan je bedrijf, waar je anders eerder in het operationele blijft hangen.”

Visie

Als je Dries vraagt wat hem het meeste bijgebleven is van zijn Boost Me-ervaring, grijpt hij meteen naar de oefeningen die ze tijdens het Local Growth Camp deden. “Dat was de eerste keer dat ons gevraagd werd in te gaan op de bestaansreden van onze organisatie. We stelden er werkelijk onze ‘why’ scherp en lijnden onze visie en doelen scherper af. Ik heb het gevoel dat dit ook helpt Sidney en mezelf op dezelfde lijn te houden. Local Growth Camp was behoorlijk pittig en uitdagend omdat je werkelijk een stap terug neemt om naar je organisatie te kijken, maar ik ben wel zeer tevreden met het resultaat.”

Local Growth Camp was behoorlijk pittig en uitdagend omdat je werkelijk een stap terug neemt om naar je organisatie te kijken.

Een heldere blik op de bestaansreden van CareSquare is niet het enige wat Dries en Sidney aan het traject overhouden. “De door Netwerk Ondernemen zorgvuldig geselecteerde groep ondernemers waarmee je de acht dagen van het traject doorloopt, was een grote meerwaarde”, vertelt Dries. “Hoewel we in uiteenlopende sectoren actief waren en vaak voor andere uitdagingen stonden, was er een duidelijke synergie tussen de deelnemers. Hierdoor voelde je je snel op je gemak en praatte je snel open over vaak gevoelige onderwerpen.” Dat er een duidelijke binding in de groep bestond, blijkt uit Dries zijn relatie met andere alumni uit de tiende Boost Me-editie. “Ik had niet verwacht zo veel vriendschappen over te houden aan een traject voor ondernemers. Ik hoor ongeveer de helft van de deelnemers nog geregeld. Vaak spreken we nog af.”

Verschillende profielen

In Dries zijn ogen heeft iedere ondernemer die wil groeien baat bij een programma als Boost Me. “Je vindt in dit traject verschillende profielen bij elkaar. Van jonge groeiondernemers zoals Sidney en ik, die nog vroeg in onze ondernemerscarrière staan, tot meer ervaren profielen als Filip Smet, die met zijn bedrijf AMOTEK al heel wat jaren een mooi pad bewandelt. Eens je founders samenbrengt in een intensief groeiprogramma als Boost Me, merk je dat zelfs de meer ervaren ondernemers nog steeds relevante vragen hebben en dat we elkaar vooruit kunnen helpen.”

Voor CareSquare was Boost Me in ieder geval een spiegel die hen naar de realiteit bracht. “We hadden duidelijke groeiambities en planden ook internationaal snel te schalen. Dankzij Boost Me beseften we dat we beter onze tijd nemen, zien dat de fundamenten goed zitten en niet overhaast moeten schalen. We nemen onze tijd en zorgen er vooral voor dat we een gezond bedrijf bouwen.”

Ondernemers voor ondernemers

Dries is alvast helemaal overtuigd van het ondernemers voor ondernemers principe waar Netwerk Ondernemen voor staat. Na het Boost Me-traject tekende hij ook in op een Mentor Me-traject, waarin hij gedurende twee jaar een ervaren ondernemer als persoonlijke mentor krijgt. “Ik zie niet in waarom je zou twijfelen over een deelname aan Boost Me. Je houdt er mooie contacten aan over en je hebt als ondernemer altijd vragen waar je de input van gelijkgestemde zielen over kan gebruiken.”

Intussen bouwt CareSquare gestaag verder aan hun mooie groeitraject. Een jaar na hun Boost Me-deelname pakken ze uit met een vernieuwde versie van hun platform om de snelle groei op te vangen. Zo klom het aantal CareSquare-gebruikers op een jaar tijd van 500 naar meer dan 2600 actieve gebruikers.

Klaar voor een groeispurt?

In de elfde editie van Boost Me brengen we weer 12 ondernemers met groeiambities samen om gedurende 4 maanden aan hun bedrijf te werken. Bouw een groeiplan aan de hand van concrete strategieën, professionele begeleiding en peer-to-peer learning in een groep zorgvuldig gematchte founders.