Spring naar de inhoud

Hoe vind en werf je de juiste mensen aan voor je start-up?

Netwerk Ondernemen > Podcast > Hoe vind en werf je de juiste mensen aan voor je start-up?

De juiste profielen aantrekken en overtuigen om bij jou te komen werken: het blijft een uitdaging. Wendy Geeraert botst met haar Gentse start-up Co-libry op een competitieven arbeidsmarkt en vraagt in onze Mentor Room hoe ze dit het beste aanpakt.

Concreet zoekt Wendy twee types profielen: technische collega’s die gedreven zijn met data en salesmensen die verkoop een boost kunnen geven. We selecteerden twee mentors uit onze community die deze uitdaging maar al te goed kennen: Byron Soulopoulos van EngineerX en Joke Dehond van Sputnik Vintage. Byron plaatst ingenieurs bij grote bedrijven, Joke verkoopt vintage meubels via haar webshop na een knappe carrière in IT bij Inventive Designers.

Podcast opname Wendy Geeraert, Co-libry
Wendy Geeraert in onze Mentor Room podcast.

Hoe vind je de juiste profielen

Naar Joke haar ervaring is sterke kandidaten herkennen voor technische functies vaak gemakkelijker dan bij salesprofielen. “Omdat ikzelf ook meer een technische achtergrond had, kon ik vaak snel zien of iemand potentieel had of niet, bij sales-kandidaten was dat minder zo.”

Het is een lijn tussen beide mentors in deze Mentor Room: de technische profielen sluiten nauwer aan bij de core van hun business, waardoor ze makkelijker kunnen inschatten waar ze op moeten letten in hun zoektocht.

We huren jaarlijks een zaal af in Kinepolis waar we studenten uitnodigen om gratis naar een film te komen kijken

Byron Soulopoulos

De grote uitdaging bij technische profielen is ze aantrekken naar je bedrijf. “Het is belangrijk met een uniek format mensen kennis te laten maken met je bedrijf”, vertelt Joke. “Zo organiseerden we met Inventive Designers geregeld gaming avonden waar iedereen welkom was.”

Ook EngineerX trekt potentiële kandidaten aan via een uniek concept. “We huren jaarlijks een zaal af in Kinepolis waar we studenten uitnodigen om gratis naar een film te komen kijken”, vertelt Byron. “Het grote voordeel hier is dat je doelpubliek niet zomaar weg kan stappen wanneer je voor de film even je bedrijf kadert.”

Joke Dehond in de Mentor Room podcast

Salesprofielen spotten doe je zo

In hun selectie van salesprofielen doorliepen zowel Joke als Byron een leerproces. “Je hebt snel de neiging om in te zetten op ervaring”, vertelt Byron. “Ik kan je nu al vertellen: dat heb je niet nodig. Ervaring zal het verschil niet maken. Wat je nodig hebt, zijn jonge hunter profielen. Salesmensen die als wolven recht op hun doel afgaan en zich vol smijten voor de verkoop van je product of dienst.”

Weet dat een sterk salesprofiel geen magische oplossing is om je verkoop op de rails te krijgen

Joke Dehond

Hoe kun je deze spotten? “Veel salespersonen kunnen zichzelf goed verkopen, maar dat wil niet zeggen dat ze aan het eind van de rit meteen ook de juiste kandidaten zijn”, vertelt Byron. “Een goede test is hun bereidheid om de telefoon op te pakken en meteen te beginnen rondbellen. Dat is wat we dan ook meteen vragen tijdens een sollicitatiegesprek. Dan zie je meteen wie twijfelt en wie er echt voor gaat.”

“Weet dat een sterk salesprofiel ook geen magische oplossing is om je verkoop op de rails te krijgen”, waarschuwt Joke. “Uit ervaring heb ik geleerd dat je altijd betrokken moet blijven bij het commerciële proces. Daarnaast is het ook belangrijk om iemand te selecteren die omkan met de sfeer en cultuur in een groeibedrijf. In een start-up krijg je te maken met veel verandering en onzekerheid. Daarbij komt ook een ander type sales kijken.”

Byron Soulopoulos in onze Mentor Room

Toekomstperspectief

Wanneer je dan de geschikte kandidaat gevonden hebt, moet je die natuurlijk ook nog weten te overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen. “Zeker in het Genste botsen we vaak op sterke concurrentie van grote bedrijven in de omgeving”, vertelt Wendy. “Zo zijn er bij ons enkele grote scale-ups met meer geld en hippe kantoren waar we gewoon niet aan kunnen tippen als kleine start-up.”

Byron ziet hier echter niet zo een groot probleem in. “Mensen baseren aan het einde van de rit hun keuze op verschillende factoren. Bereikbaarheid is bijvoorbeeld een belangrijke. In een stad kun je vaak het verschil maken door vlot bereikbaar te zijn met fiets of openbaar vervoer. Daarnaast is ook het toekomstperspectief binnen je bedrijf een belangrijke factor.”

Aan het einde van de rit kiest een sollicitant voor hun 1+1

Byron Soulopoulos

“Als je binnen een start-up werkt, besef je wel dat je niet meteen de hoogste verloning zal krijgen. Dat kun je counteren door een duidelijk groeipad te schetsen voor je kandidaat. Bij EngineerX kaderen we iedere functie duidelijk binnen de doelstellingen van het bedrijf. Zo weten ze zelf hoe zij bijdragen aan onze groei, die uiteindelijk ook weer in hun eigen groei zal resulteren.”

Tot slot is er volgens Byron nog één cruciaal element in het beslissingsproces van een kandidaat: “Aan het einde van de rit kiest een sollicitant voor hun 1+1. Hun rechtstreeks leidinggevende, met andere woorden. Als daar een goede klik is, vergroot je de kans dat hij of zij zal tekenen voor de job.”

Wendy Geeraert in onze Mentor Room podcast

Wat met recruiters?

De zoektocht naar het beste talent voor je bedrijf kan lang en tijdrovend zijn. Precies omwille van die reden schakelde Wendy in het verleden al recruiters in. “Het resultaat sloeg echter vaak tegen. Kandidaten die zij aandroegen waren in veel gevallen net niet dat wat we zochten. Zo gaven we uiteindelijk veel geld uit zonder resultaat.”

Het is duidelijk een herkenbaar probleem. “Heel simpel, wij werken op een no cure, no pay basis. Dat doen we met EngineerX naar onze klanten toe en dat verwachten we ook als we zelf een recruiter inschakelen. Pas wanneer de recruiter betaald wordt wanneer je iemand aanwerft, zal deze echt de extra mile gaan en er zeker voor zorgen dat je de juiste persoon vindt.”

Ook Joke ging in zee met een partner die meer zekerheid kon bieden. “Wij werkten met een bedrijf dat schoolverlaters aanwerfde en die bij ons detacheerden. Na verloop van tijd konden we dan kiezen om deze personen zelf in dienst te nemen of niet. Op die manier hadden wij ook de zekerheid dat er een fit met de job en onze organisatie was.”

Nog meer tips over recruitment voor je start-up

Hoewel we hier al heel wat adviezen rond werving en selectie wisten samen te vatten, boden Joke en Byron nog een hoop andere inzichten waar je als start-up founder iets mee bent. Zo hadden ze het ook nog over:

– Het opstellen van een goede job description.
– Het belang van je bedrijfcultuur en hoe je die kan onderhouden.
– Het voorzien van een continue instroom van nieuwe kandidaten.

Beluister nu de volledige tweede aflevering van de Mentor Room podcast en ontdek al deze inzichten en meer.